5.000 vrachtwagens minder in haven

HAVENBEDRIJF BOUWT KAAI VAN 9,2 MILJOEN EURO VOOR ARCELORMITTAL

ArcelorMittal met vooraan een al bestaande kaaimuur (links).
Foto WN ArcelorMittal met vooraan een al bestaande kaaimuur (links).
Het havenbedrijf van Gent bouwt een nieuwe kaai speciaal voor staalreus ArcelorMittal. Zo hoopt men één van de belangrijkste werkgevers van onze regio langer aan Gent te binden. De investering zorgt er meteen voor dat elk jaar 5.000 tientonners minder over de Kennedylaan moeten.

De nieuwe kaai zal zo'n 200 meter lang worden en iets ten zuiden van de huidige ArcelorMittal-kaai gebouwd worden. De kaai zal gebruikt worden om schroot aan te voeren en restafval van het metaalproces (slakken, red.) uit te voeren. "Nagenoeg alle schroot en slakken vervoeren we vandaag met vrachtwagens van en naar onze fabriek. Dankzij deze investering van het havenbedrijf kunnen we dat nu met grote vrachtschepen laten gebeuren. Dat maakt ons een pak efficiënter", zegt CEO Matthieu Jehl.


Door de bouw van de kaai zullen jaarlijks zo'n 5.000 vrachtwagens minder de J.F. Kennedylaan moeten gebruiken. "We zijn nu al de toonaangevende metaalfabriek wat betreft CO2-uitstoot en we zullen hierdoor onze uitstoot nog kunnen verlagen", aldus Jehl.


Groeien zal de fabriek niet door de investering. "We kunnen maar zo veel fabriceren als onze hoogovens toelaten en die draaien nu op honderd procent. We kunnen dus niet meer fabriceren dan de 4,7 miljoen ton van afgelopen jaar en we hangen ook af van de vraag. Men moet alles nog verkocht krijgen", legt Jehl uit.


Het havenbedrijf had echter andere drijfveren dan economische groei. "ArcelorMittal is dé trekker van de Gentse haven", zegt CEO Daan Schalck van het havenbedrijf. "Ze doen het bijzonder goed en er zijn ook geen signalen dat het bedrijf hier ooit zou vertrekken. De bouw van deze nieuwe kaai kan wel een belangrijke troef zijn als het er ooit op aan komt. Normaal bouwen we een kaai en gaan we dan op zoek naar een bedrijf die die wil gebruiken. Nu zijn we anders te werk gegaan. We beschouwen ArcelorMittal als een belangrijke klant voor ons. Dus waarom zouden we niets voor hen doen? Bovendien levert dit ons ook één en ander op. Die vijfduizend vrachtwagens die af en aan rijden zijn het havenbedrijf niets verschuldigd. Schepen die aanmeren betalen het havenbedrijf wél. Voor ons is dit dus ook een zakelijke beslissing", zegt Schalck.


ArcelorMittal zorgt voor 4.700 rechtstreekse jobs, met onderaannemers erbij zijn het zelfs bijna 10.000 jobs in de ruime regio. Vandaar dat de stad en het havenbedrijf ArcelorMittal graag in de watten legt. Bovendien zorgt de staalreus alleen voor een kwart van alle vrachtverkeer in de Gentse haven.


De kaai kost 9,2 miljoen euro. Begin augustus, na het bouwverlof, starten de werken. Eind 2016 zal het eerste schip er aanmeren.