345 euro om jaar lang met oude diesel in Gent te mogen rijden

Diesels ouder dan 12 jaar maximum 8 dagen per jaar in Gent

Vanaf januari moeten oude diesels ferm betalen om de stad nog in te mogen
Wannes Nimmegeers Vanaf januari moeten oude diesels ferm betalen om de stad nog in te mogen
Begin volgend jaar wordt de zone binnen de stadsring van Gent een Lage Emissiezone. De voorwaarden om daar in te mogen, zijn nu bekend. Wie rijdt met een diesel van 9 tot 12 jaar oud, zal 345 euro moeten betalen om het jaar rond in Gent te mogen rijden. Voor een lichte bestelwagen is dat zelfs 825 euro. Diesels ouder dan 12 jaar, mogen maximum 8 dagpassen per jaar aanvragen, aan 35 euro per dag. Er zijn maatregelen voor ‘kwetsbare groepen’, en een maand ‘overgangsregeling’.

De LEZ voor Gent staat voor de deur, en de stad heeft de voorwaarden nu klaar. In de gemeenteraad eind deze maand worden ze goedgekeurd. Blijkt dat auto’s worden opgedeeld in een groene, oranje en rode categorie. Of een auto al dan niet binnen mag binnen de Gentse stadsring, hangt af van de ‘Euronorm’, een cijfer dat op het inschrijvingsbewijs van elk voertuig staat vermeld. Voor benzinewagens zijn er weinig problemen, die moeten Euronorm 2 (of meer) hebben. Hetzelfde geldt voor wagens op CNG, LNG of LPG. Het zijn vooral de dieselwagens die geviseerd worden, omdat die meer roet uitstoten. Voor diesels is Euronorm 5 of hoger vereist om vrij in en uit de stad te rijden. In grote lijnen behoren alle dieselwagens van 8 jaar oud of jonger tot die ‘groene’ categorie.

Wie een diesel uit de ‘oranje’ categorie heeft, van 9 tot 12 jaar oud ongeveer, moet betalen om Gent nog in te mogen vanaf 2020. Voor een gewone personenwagen gaat dat om 25 euro voor een week, of 345 euro voor een jaar. Lichte bestelwagens en kleine bussen (tot 3,5 ton) moeten 35 euro voor een week betalen, of 825 voor een jaar. Een vrachtwagen of touringcar zal 45 euro per week moeten ophoesten, of 1.150 euro voor een jaar. Voor marktkramers wordt een aparte regeling uitgewerkt.

En dan is er de ‘rode’ categorie, van dieselvoertuigen ouder dan 12 jaar. Die mogen nog maximaal 8 keer per jaar de stad in, en moeten daarvoor een dagpas aanvragen van 35 euro. Dat is hetzelfde tarief als Antwerpen en Brussel. Foorwagens kunnen 12 dagpassen per jaar krijgen. “Er komen wel aangepaste tarieven voor kwetsbare groepen die binnen de LEZ wonen”, zegt milieuschepen Tine Heyse. “We kiezen ervoor om de lage-emissiezone op een sociaal zorgzame manier in te voeren. Inwoners met een verhoogde tegemoetkoming krijgen 60% korting op het gewone tarief. Een sociaal beleid betekent meer dan enkel een ‘korting’ op de tarieven. Daarom moedigen we in Gent alle inwoners aan om andere vervoersmiddelen te gebruiken: wie een nummerplaat inlevert, krijgt een mobiliteitsbudget voor het openbaar vervoer of voor een elektrische fiets.” Er waren al andere tegemoetkomingen, zoals terugbetaling van inschrijvingsgeld voor autodelen, goedkope taxicheques, en slooppremies voor oude wagens.

De LEZ zal bewaakt worden door slimme camera’s. In de maand januari 2020 krijgen overtreders alleen een waarschuwing. Vanaf februari wordt een boete van 150 euro uitgeschreven voor wie de LEZ-regels overtreedt. In 2025 worden de toelatingsvoorwaarden overigens nog verstrengd. “Toch verandert er voor 75% van de automobilisten niks, omdat ze onder de groene categorie vallen”, zegt Heyse.

De LEZ geldt in de volledige zone binnen de R40, behalve op de as Blaisantvest - Nieuwewandeling (omdat de ziekenhuizen bereikbaar moeten zijn) en op de afrit B401 tot in de Parking Zuid (omdat iedereen naar Gent moet kunnen komen). Alle info: www.lez2020Gent

Milieuschepen Tine Heyse (Groen)
Milieuschepen Tine Heyse (Groen)



193 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yves Steenssens

    Almaci zou overal een lage emissiezone willen invoeren. Dit is astronomisch milieu debacle , wat het nu ook al is . Fijnstof ruil voor ultra fijnstof + alleman met nieuwe wagen - energiekosten nieuw of oude wagen E= 1/4 aankoopprijs of 4.844 L X 2 = 9.688 L brandstof voor 1 slachtoffer met geld zonder recyclage energiekosten - dan heeft deze nog geen meter gereden . E=M.c2 Dit noemen ze Groen - iedereen failliet samen met onze aardkluit .

  • Vincent Van Ryzeghem

    Het draait er hem gewoon weer om het geld uit onze zakken te halen . Ik kan mij geen nieuwe wagen permitteren . Mijn transporteur is van 2003 , hij heeft 270000km op de teller . Maar ik wil hem op de keuring wel eens meten met een euro5 , ik heb maar een roetuitstoot van 0,08 .Dat kan je geen grote vervuiler noemen toch . Een eerlijker systeem zou zijn als een voertuig individueel beoordeeld word volgens de werkelijke uitstoot op de keuring

  • Josselyne Hansens

    Overal dezelfde geldklopperij. Je krijgt premies om bv een electrische fiets te kopen of voor het openbaar vervoernet. Maar veel gehandicapten kunnen die faciliteiten niet gebruiken. En niet elke gehandicapte krijgt een verhoogde tegemoetkoming, dus ook geen vrijstelling/vermindering. Denkt men nu echt dat mensen zomaar een andere auto kunnen kopen. En wie is weer het slachtoffer? De gezinnen met de laagste inkomens , want zij kunnen zich meestal maar een ouder tweedehandsautootje permitteren.

  • Jan Sells

    is er nog iemand die er aan twijfelt dat het enkel om het geld te doen is?

  • Carine De Rycke

    Dan winkelen we maar ergens anders...... want ..... als je 345euro betaald geeft het niet dat je een vervuilende auto hebt...... het zijn enkel maatregels om de stadskas te spijzen, hopelijk dit keer ook direct voor de buitenlanders!!! Wel heel erg jammer voor de zelfstandigen die in 't stad hun boterham proberen te verdienen maar dat is de zorg niet voor GROEN Gent!!!!