300 oldtimers houden protestrit tegen lage-emissiezone in Gent: “Onze hobby is ten dode opgeschreven”

In Sint-Amandsberg verzamelden zaterdagmiddag zo’n driehonderd oldtimers voor een protestrit tegen de lage-emissiezone die de stad Gent vanaf 2020 invoert. Eind deze maand beslist het stadsbestuur over de tarieven. De chauffeurs voelen zich geviseerd door de nieuwe taksen.
Jens Anno (met vader Eddy en dochtertje) riep de bezitters van oldtimers samen in Gent.
Didier Verbaere Jens Anno (met vader Eddy en dochtertje) riep de bezitters van oldtimers samen in Gent.

“Eigenaars rijden met hun oldtimer maximaal 2.000 kilometer per jaar. Wij zijn dus niet de grote vervuilers. En het aantal oldtimers in Vlaanderen is zo klein, dat de uitstoot verwaarloosbaar is”, zegt Jens Anno die de rit in Gent organiseerde. 

Zelf rijdt hij met een VW T2 Bus uit 1979. “In de huidige wetgeving heb je een oldtimer vanaf 30 jaar oud. In Antwerpen kost het nu al 35 euro om met de wagen de stad in te mogen. Maar wat met de eigenaars van een oldtimer die in de stad wonen? Wij vragen een uitzondering, anders is onze hobby ten dode opgeschreven. Oldtimerrijders zorgen voor leven in de stad, bevolken de terrassen na een rondrit en overnachten vaak ter plaatse tijdens meetings. We zijn dus ook een zegen voor de lokale economie”, zegt Jens. 

De stoet trok afgelopen zaterdag in een boog rond Gent en niet naar de binnenstad. “Het wordt niet de mooiste rit vandaag. De bedoeling is dat we gezien en gehoord worden. En dat er geluisterd wordt naar onze eisen”, zegt Jens. Alle wagens hadden een zwart rouwlint. 

Dagpas

“Wij zijn het eens met het Brusselse model waar toelating kan verkregen worden voor wagens vanaf 30 jaar. In andere steden kan het maar voor wagens vanaf 40 jaar, en moet je op de koop toe nog een dagpas aanschaffen. Dat is wat van het goede te veel. Reken daar bij dat het geen sinecure is om in elke stad een dagpas aan te vragen, de procedures zijn immers overal anders. Zo ontstaan absurde situaties waarbij inwoners van een stad, hun geliefde raspaardje niet langer uit hun eigen garage mogen rijden omdat ze in een lage-emissiezone wonen.”

Didier Verbaere

Meer dan een oude auto

“Voor sommige mensen is hun oldtimer een erfstuk met veel emotionele waarde. Velen onder ons hebben door de jaren heen uren werk in deze auto’s gestoken en ook heel veel geld. Geld dat terugvloeide naar de lokale economie, in plaats van naar een buitenlandse fabriek. Veel van onze oldtimers zijn beter onderhouden dan het gemiddelde wagenpark in Vlaanderen. Verder hebben we vriendschappen opgebouwd op beurzen en evenementen. Er zijn wekelijks prachtige ritten, georganiseerd door mensen die er weken en zelfs maanden werk insteken”, zegt Jens. 

Het probleem verplaatsen

“Rijden met een oldtimer is stilaan een probleem aan het worden”, zegt ook Kever-rijder Jean-Pierre Heyndrickx. “De verplichte schouwing wordt steeds strenger en nu gaan ze ons ook de stad uit jagen. Op de lange duur mogen we nergens nog rijden. Iedereen moet elektrisch rijden. Onze vervuilende wagens worden op een boot naar Afrika gezet. Dit is niks meer dan de zoveelste belasting.”

Jean-Pierre Heyndrickx wil geen extra taksen voor zijn hobby.
Didier Verbaere Jean-Pierre Heyndrickx wil geen extra taksen voor zijn hobby.
Didier Verbaere
Didier Verbaere
Met een zwart lint protesteren oldtimers tegen de taksen voor de lage-emissiezone.
Didier Verbaere Met een zwart lint protesteren oldtimers tegen de taksen voor de lage-emissiezone.



15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Koen Van Crombruggen

    De mensen pesten met als excuus het milieu, want langs de andere kant worden mensen in een nulenergiewoning dubbel belast via hun elektriciteitsproductie in de zomer en afname in de winter terwijl dit 100% hernieuwbare energie is. Dan kan het milieu hun niets schelen blijkbaar. De netbeheerder moet namelijk rijkelijk kunnen blijven geld verspillen.

  • André Gijbels

    Er is heel veel misbruik met de O-platen....en die waren helemaal niet aanwezig met hunne auto...die wordt niet echt gebruikt als oldtimer maar als dagelijkse autoverkeer..het wordt tijd dat het koren van het kaft word gescheiden

  • Frederick Hassler

    @José verdonck: de goede moeten het bekopen met de slechte die er misbruik van maken maar deze mensen waren zaterdag en Zondag niet aanwezig ze

  • ROBERT GERTS

    1houtkachel vervuilt erger als 100 oldtimers! BEWEZEN FEITEN! Waarom geen verbod of tax op de meest vervuilende verwarming, namelijk houtkachels & openhaarden? ALS er dan nog alleen hout ingegooid word! Zzag laatst op tv een rotversleten houtkachel, op het 7de verdiep van een appartementsgebouw! Ik schrok ervan! Dat mag dan wel? Brandgevaar alom! Verbieden! Bossen blijven staan en de rotte stank van houtkachels weg.....

  • Marc Statham

    Taks laten betalen gemeten op de uitstoot zoals bij iedereen gebeurd nu ,of mogen die wel vervuilen misschien met hun oude wrakken ?