10% van taxi's elektrisch tegen 2020

OOK 20 EXTRA VERGUNNINGEN, ALLEEN VOOR GROENE WAGENS

Vier van de 200 taxi's in Gent op de standplaats aan de Sint-Michielshelling.
Foto WN Vier van de 200 taxi's in Gent op de standplaats aan de Sint-Michielshelling.
Tegen 2020 moet minstens 10% van de Gentse taxi's elektrisch rijden. De stad geeft subsidies aan wie overschakelt. Bovendien komen er - in overleg met de sector - eco-normen voor taxi's en staan er tegen 2020 162 laadpalen. Daarmee doet Gent beter dan Antwerpen dat aankondigde tegen 2025 al zijn taxi's milieuvriendelijk aangedreven te willen zien.

Het Gents MilieuFront reageerde meteen op de Antwerpse aankondiging, met de eis dat ook Gent stappen zou zetten voor een meer milieubewust taxi-wagenpark. "We vinden dat de stad de lat een stukje hoger mag leggen voor taxi's", zegt Steven Geirnaert van het GMF. "De taxi's doorkruisen het hart van de stad. Ze genieten heel wat voordelen die andere automobilisten niet krijgen. Taxi's zijn de auto's die het meeste uren per dag rondrijden in Gent, en dus veel mensen blootstellen aan hun uitstoot. Daar mag een inspanning qua duurzaamheid tegenover staan."


Maar Gent is al bezig met het vergroenen van de taxisector. "Nu al staat in het reglement dat wie een nieuwe vergunning wil krijgen, een wagen moet hebben die voldoet aan de Euronorm 6 (strengste norm voor uitstoot van dieselwagens, red.)", zegt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). "Maar we gaan een stuk verder dan dat. Gent telt momenteel 200 taxi's. Er is een wet die stelt dat er 1 taxi per 1.000 inwoners vergund moet worden, 257 dus voor Gent. Maar wij hebben jaren geleden een vermindering tot 200 aangevraagd, om de sector leefbaar te houden. Nu hebben we een wachtlijst om taxichauffeur te kunnen worden. Binnenkort gooien we echter 20 extra vergunningen op de markt. Maar alleen wie een elektrisch aangedreven wagen heeft, kan zo'n vergunning krijgen."

Proper

"Bovendien zijn we ingestapt in het project 'Clean Power for Taxi's' van de Bond Beter Leefmilieu. Tegen 2020 willen we 10% van de taxi's overgeschakeld zien naar elektrische voertuigen. Dat zijn er dus 20. Bovendien geven we taxichauffeurs die overstappen naar een elektrische wagen een subsidie van 3.000 euro, iets wat Antwerpen niet doet." De stad Gent faciliteert ook het elektrisch rijden. "Tegen eind dit jaar zullen er 48 laadpunten staan voor elektrische voertuigen, tegen 2020 moeten dat er 162 zijn", zegt Watteeuw. "Ten slotte willen we - in overleg met de sector - nieuwe taxi's ook onderhevig maken aan de Eco-Waarde als norm, die is nog strenger dan de Euronorm. Dat zijn dus allemaal sterke signalen die tonen dat het ons menens is met milieuvriendelijk vervoer in Gent. En wij gaan meteen voor het propere elektrisch. Antwerpen keurt ook CNG (gas, red.) en plug-in hybrides goed, maar die kunnen nog vrij vervuilend zijn, niet qua roet dan wel qua CO2- en methaanuitstoot." Gent doet dat dus niet.