"Trein, tram én bus voor 60 euro"

CITY PASS MIKT OP AUTOGEBRUIKERS DIE NOG BINNEN GENT PENDELEN

Schepen Filip Watteeuw krijgt de eerste City Pass uit handen van Dirk Busschaert (De Lijn) en Bart De Groote (NMBS).
James Arthur Schepen Filip Watteeuw krijgt de eerste City Pass uit handen van Dirk Busschaert (De Lijn) en Bart De Groote (NMBS).
Sinds gisteren is in Gent de City Pass te koop. Met die pas kun je voor 60 euro een hele maand met de trein pendelen tussen Antwerpen en Gent én meerijden met de bussen van De Lijn in heel Vlaanderen. "We mikken vooral op autogebruikers die vandaag nog binnen Gent met de wagen pendelen", klinkt het. Schepen Watteeuw kreeg de eerste City Pass.

De City Pass was al even aangekondigd maar sinds gisteren is hij officieel te krijgen bij De Lijn en bij de NMBS. De City Pass is er voorlopig enkel in Gent en Antwerpen. "We zijn wat gelimiteerd tot die twee steden omdat enkel daar meerdere stations binnen de stad liggen. In het Gentse zijn er bijvoorbeeld zeven treinstations die zijn opgenomen in het pakket: Gent Sint-Pieters, Gent Dampoort, Evergem, Drongen, Wondelgem, Merelbeke en Gentbrugge", legt Bart De Groote van de NMBS uit.


Wat kan men met die pas nu precies? Wel, vrij veel. De City Pass is geldig op alle bussen en trams in Gent maar ook daarbuiten. De pas is in heel Vlaanderen geldig. Enkel in Brussel en delen van Vlaams-Brabant kan dat niet altijd omdat daar ook de MIVB rijdt en ook een aantal snelverbindingen in Limburg worden niet gedekt door de pas. Wel kan men de trein nemen binnen Gent. Men kan bijvoorbeeld op de lijn L5 van Evergem over Wondelgem, Dampoort, Gentbrugge naar Gent-Sint-Pieters rijden en daar overstappen naar Drongen of Merelbeke. Ook pendelen naar Antwerpen is opgenomen in de City Pass.

Campagne

"Eind deze maand starten we een campagne die vooral automobilisten een spiegel moet voorhouden. Zij zijn onze voornaamste doelgroep. Heel wat Gentenaars werken in de ruime Gentse regio maar verplaatsen zich toch met de wagen. Voor hen willen we een goed alternatief aanbieden. Het gaat in Antwerpen en Gent om 100.000 automobilisten die het openbaar vervoer zouden kunnen nemen. Daar willen we er zo veel mogelijk van bereiken", aldus De Groote.


Goedkoper dan de bestaande formules is het alvast zeker. Een treinabonnement Gent- Antwerpen kost vandaag 54 euro per maand. Een netpas voor De Lijn 47 euro. De City Pass is dus 41 euro goedkoper dan twee aparte abonnementen. Wie een jaarpas neemt, betaalt nog iets meer dan 40 euro per maand en jongeren zelf maar 34,33 euro per maand.

"Naar hoger niveau"

De eerste City Pass ging naar mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) die zijn vrees inmiddels heeft opgeborgen dat de City Pass te duur zou uitvallen. "Inmiddels is gebleken dat men met die pas nagenoeg alle bussen kan gebruiken en dat maakt dat deze City Pass zeker voordelig genoeg is. Het is in elk geval een belangrijke stap naar de duurzame stad die we nastreven. Het openbaar vervoer in Gent wordt hiermee zeker naar een hoger niveau getild", zegt hij.