Ga naar de mobiele website
^ Top

"Eerst uitvluchten, dan schuldbesef"

PAPA DOODGEREDEN STUDENTE CONFRONTEERT HARDRIJDERS

Jan Vandevelde probeert hardrijders een geweten te schoppen.
Baert Marc Jan Vandevelde probeert hardrijders een geweten te schoppen.
"Voor ik mijn dochter Laetitia verloor, reed ik zelf soms te hard", geeft Jan Vandevelde toe. Nu, acht jaar nadat de 18-jarige studente werd doodgereden door een dronken hardrijder in Moortsele, neemt hij deel aan het project Speedtalk en praat hij met snelheidsovertreders. "Velen hadden uitvluchten, maar uiteindelijk beseften ze dat ze fout waren", zegt Jan.

Jan Vandevelde verloor zijn dochter op 11 november 2009 bij een tragisch ongeval in de Vijverstraat in Moortsele. Voor haar studentendoop bij de geneeskunde aan de UGent zou Laetitia uit Sint-Genesius-Rode met drie medestudenten een fietsparcours afleggen. "Ze waren volledig in orde, met hun fluovestje aan. Ze hadden zelfs een extra veilige route uitgestippeld", zegt papa Jan. Maar toch slaat het noodlot toe. Een bestuurder onder invloed van alcohol rijdt te snel en maait de vier studenten van de weg. Eén van hen overleeft het.


Het is 8 jaar geleden, maar voor vader Jan voelt het nog steeds alsof het gisteren was. Om andere ouders hetzelfde te besparen, maakt Jan mensen bewust van de gevaren van overdreven snel rijden. "Voor ik Laetitia verloor, reed ik zelf soms te hard", geeft Jan Vandevelde toe. "Maar toen we het verschrikkelijke nieuws kregen van haar dood, heb ik in één klap mijn zware voet leren bedwingen."


Nu neemt Jan deel aan het project Speedtalk, een samenwerking tussen de organisatie Ouders van Verongelukte Kinderen en de federale wegpolitie. Snelheidsovertreders die aan de kant worden gezet, krijgen na de afhandeling van hun boete de gelegenheid om in een ander voertuig te stappen en een gesprek aan te gaan met één van de ouders die een kind verloren heeft bij een ongeval met overdreven snelheid. De pakkende en emotionele getuigenissen werden in een filmpje gegoten en als sensibiliseringscampagne gelanceerd. "Ik had een foto van Laetitia bij, want ik wilde de overtreders echt choqueren. Maar uiteindelijk bleek die niet nodig, de reacties en emoties waren overweldigend. Heel wat onder hen hadden uitvluchten, maar uiteindelijk zagen ze hun fout in."


Toch was Jan ook erg geschrokken van het gedrag van heel wat bestuurders. "Een vrouw had een kindje op de achterbank en toch reed ze te snel met haar wagen. Dat ze haar eigen kind in gevaar brengt, kan er bij mij niet in." Hij is de automobilisten ook dankbaar. "Zo'n zeven mensen waren bereid mij onder ogen te komen. Het is voor hen ook niet eenvoudig om zo geconfronteerd te worden. Maar hun bereidwilligheid maakt het mogelijk campagnes als deze op poten te zetten. Daar zet ik mijn hoed voor af."

Het ongeval staat in onze krant van 12 november 2009.
RV Het ongeval staat in onze krant van 12 november 2009.

Persoonlijk verhaal

Jan probeert al langer snelheidsduivels een geweten te schoppen. Hij trekt naar scholen om zijn verhaal en dat van zijn dochter te vertellen. Zo wil hij jongeren doen inzien wat er gebeurt als je onverantwoordelijk achter het stuur kruipt. "Vaak beseffen ze alleen met een persoonlijk verhaal wat er kan gebeuren als je niet voorzichtig genoeg bent", zegt Jan. Ook werkte hij vorig jaar mee aan de campagne Safety-jingle waarin hij samen met andere ouders bestuurders opriep niet te bellen of sms'en achter het stuur.


"In 2016 stierven 637 mensen in een auto-ongeval veroorzaakt door overdreven snelheid. Dat zijn er 637 te veel. Onze mentaliteit zit helemaal fout. Bestuurders rijden te hard, drinken te veel, sms'en en bellen achter het stuur, zonder schuldbesef. Dat moet echt veranderen."

Meer over


Meld een bug