"Die vervuilende auto's moeten weg"

STAD GEEFT SLOOPPREMIE VAN DUIZEND EURO VOOR OUDE DIESELS

Schepen Tine Heyse overhandigt de eerste slooppremie van duizend euro aan Filiep Maes en Pascale Claus.
Foto Wannes Schepen Tine Heyse overhandigt de eerste slooppremie van duizend euro aan Filiep Maes en Pascale Claus.
Gent wil tegen 2020 alle oude diesels uit de stad bannen en heeft daar per wagen een slooppremie van duizend euro voor over. Gisteren mocht de eerste Gentenaar die premie in ontvangst nemen. "Met dat geld mag je doen wat je wil", zegt milieuschepen Tine Heyse (Groen).

In Antwerpen is de lage-emissiezone al even een feit. Mechelen, Brussel en Willebroek werken aan zo'n zone voor 2018, maar Gent heeft wat meer tijd nodig. Het stadsbestuur wil iedereen genoeg tijd geven om zich voor te bereiden op de veranderingen. Tegen 2020 zullen alle dieselwagens van voor 2005 geweigerd worden in de Gentse binnenstad. Voor benzinewagens worden enkel wagens uit de jaren '90 geweerd. De lage-emissiezone zal gelden in het hele gebied binnen de stadsring met uitzondering van de ring zelf, de as Nieuwewandeling - Begijnhoflaan - Blaisantvest en de voornaamste invalswegen richting de Zuid.

Voorwaarde

De slooppremie van de stad is een tegemoetkoming voor Gentenaars die in de lage-emissiezone wonen en dus riskeren met hun oude wagen niet meer tot aan hun woning te mogen. "We willen iedereen de tijd geven om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. De vereiste is wel dat de wagen effectief gesloopt werd. Daarom moet je een officiële verklaring van een erkende sloper kunnen voorleggen. We hebben ook wat voorzorgsmaatregelen genomen om te voorkomen dat iemand een handeltje begint met slooppremies. Je moet minstens een jaar met de gesloopte auto gereden hebben", verduidelijkt milieuschepen Tine Heyse (Groen).


"Wie duizend euro krijgt, mag die naar eigen goeddunken besteden. Een fiets of een abonnement op het openbaar vervoer kopen, is een mogelijkheid, maar je mag het geld ook gebruiken bij de aankoop van een nieuwe auto. Opnieuw een oude diesel kopen, heeft echter weinig zin aangezien je er niet mee tot aan je woning geraakt."

Propere lucht

De eerste slooppremie ging naar Pascale Claus en Filiep Maes. "We hadden een oude Peugeot 407 van vijftien jaar oud met 290.000 kilometer op de teller. Of hij nog duizend euro waard was? Ik vrees ervoor", vertelt Pascale. "We rijden zelf met een bedrijfsauto, maar de auto werd wel gebruikt door onze kinderen. Toen we over deze premie hoorden, wisten we dat het moment gekomen was om de auto weg te doen. Het is een prima initiatief van het stadsbestuur. We wonen dicht bij de stadsring, dus als we zo voor wat extra propere lucht kunnen zorgen, juichen we dat toe."


Meer info over de slooppremie en de lage-emissiezone op www.lez2020.be.