Ga naar de mobiele website
^ Top

"80 telefoons, 50 mails en dan nog prutswerk"

VIJFTIG GEDUPEERDEN BUNDELEN KLACHTEN OVER RAMENFIRMA

De plaatsers van Comfort Ramen maakten hun werk hier niet af. Er is geen vensterbank en het geïnstalleerde raam is te hoog en niet breed genoeg.
Wouter Spillebeen De plaatsers van Comfort Ramen maakten hun werk hier niet af. Er is geen vensterbank en het geïnstalleerde raam is te hoog en niet breed genoeg.
Een vijftigtal gedupeerden heeft zich gegroepeerd om gezamenlijk bij de politie een klacht tegen Comfort Ramen uit Gent in te dienen. Wie er ramen of deuren bestelt, moet maanden wachten op levering. Komen de plaatsers eindelijk langs, dan is het geleverde werk beneden alle peil. Initiatiefnemer voor de groepsklacht Yassin M. gelooft niets van de beloofde beterschap: "Deze firma licht al jaren mensen op."

De Facebook-groep 'Opgelicht door Comfort Ramen' groeit elke dag aan. Een nieuwkomer postte gisteren: "Ik wacht al sinds juni op mijn ramen. Ik ben het echt wel beu. Kan iemand mij namen van medewerkers van Comfort Ramen geven zodat ik die persoonlijk een bezoekje kan brengen?"


Een andere gedupeerde klant stuurde vijftig mails en belde tachtig keer naar de firma. Hij moest acht maanden wachten op de plaatsing van zijn ramen. Toen de plaatsers eindelijk langskwamen, waren alle ramen 5 tot 6 centimeter te groot. "Ik ben ondertussen 11.000 euro kwijt omdat ik mijn woning niet kon verhuren."


Iemand die een voordeur bestelde bij Comfort Ramen, moest drie maanden wachten op de plaatsing. Helaas was de deur de verkeerde maat. Twee afspraken later stonden de plaatsers er weer: met dezelfde, verkeerde deur. Nog eens tien telefoons later werd wel een gepaste voordeur geplaatst, maar na enkele weken stond die los. "Moet ik nog hopen op reparatie van die losstaande deur?", postte de man vertwijfeld in de Facebook-groep.


Yassin M. , wiens moeder nog altijd wacht op haar bestelde ramen, gaat alle dossiers verzamelen om dan een groepsklacht in te dienen."Dat is de enige manier om deze mannen die al jaren bezig zijn, te stoppen. Worden de problemen te groot, dan gaat hun firma failliet en beginnen zij opnieuw onder een andere naam. Comfort Ramen wordt geleid door een Roemeense man, maar achter de schermen trekt een Nederlander die in Roemenië verblijft aan de touwtjes."

Te veel werk

Bij een telefoontje naar Comfort Ramen staat verkoper Kristof P. ons te woord. De man steekt niet weg dat er problemen zijn met de klanten.


"We hebben vertraging bij de plaatsing van ramen en deuren, maar dat is in de hele bouwsector zo. Er is meer vraag dan aanbod. Er is nu een nieuwe ploeg Roemeense plaatsers op pad. Zij moeten bij 36 klanten langsgaan voor een plaatsing of om tekortkomingen te verhelpen. Onze achterstand moet binnen de twee maanden zijn weggewerkt", belooft hij.


Kristof P. is naar eigen zeggen al door de politie ondervraagd over klachten van klanten. "Het gaat om drie individuele klachten. Twee ervan heb ik al kunnen oplossen. Met die derde klant kan ik niet meer in contact komen. Van een groepsklacht van wel 50 klanten heb ik nog niets gehoord. Dat is natuurlijk niet leuk. Ik zal mij dossier per dossier verdedigen. Met oplichting heeft dit niets te maken. Wij hebben gewoon te veel werk. In de toekomst gaan wij niet meer aan particuliere klanten verkopen."


Comfort Ramen laat zijn ramen en deuren assembleren bij Koenig Europe in Roemenië en doet daar niet geheimzinnig over. Kristof P.: "Onze klanten weten dat. De kwaliteitseisen worden gegarandeerd, wat onze tegenstanders ook mogen beweren".

Meer over


Meld een bug