"10.000 auto's per dag, maar we moeten geduld hebben"

AS ROZEMARIJNSTRAAT-PAPEGAAISTRAAT EIST ACTIE TEGEN DRUK VERKEER

De bewoners plaatsten duidelijke borden, zoals hier in de Rozemarijnstraat.
Foto WN De bewoners plaatsten duidelijke borden, zoals hier in de Rozemarijnstraat.
De bewoners van de Rozemarijnstraat, Papegaaistraat, Oude Houtlei en Annonciadenstraat zijn de drukte die ze te slikken krijgen sinds 3 april grondig beu. "Sinds de invoering van het circulatieplan zijn onze straten de énige uitvalsweg uit ons gebied", klinkt het. "Wij zijn voor dat plan, maar de lasten moeten verdeeld worden."

De bewoners van de 4 straten hebben zich verenigd. Ze plaatsen gisteren niet mis te verstane borden in de straten en hingen affiches uit. "Het kan echt niet meer verder zo", verwoordt Josiane Tytens de grieven. "Wij hadden rustige woonstraten, maar sinds 3 april zijn we halve snelwegen geworden. Volgens de officiële terminologie is een straat waar 6.000 voertuigen per dag passeren een drukke verkeersader. Maar dit zijn woonstraten, en wij slikken gemakkelijk 10.000 auto's per dag. Met alle gevolgen van dien. Fietsen is hier quasi niet meer mogelijk. Mensen kunnen niet meer slapen langs de straatzijde. Sommige bewoners zijn letterlijk verhuisd naar de achterkant van hun woning. Wij keken uit naar het circulatieplan, wij wilden echt een groene buurt worden. We zijn nog steeds voorstander van het plan, maar de lasten moeten eerlijk verdeeld worden. Nu is alle overlast voor ons, dat pikken we niet langer."


De bewoners hadden al meerdere keren contact met het kabinet van mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen), maar een oplossing kwam er nog niet.


"We kregen nieuwe voetpaden, en er wordt een nieuwe toplaag voor de straat beloofd. Maar dat is niet wat we vragen. We willen minder verkeer. We willen de rust in onze buurt terug. Het is niet dat ze niet luisteren op het kabinet Watteeuw, maar antwoorden komen er niet. We zijn het beu om steeds 'we nemen het mee' te horen. Wij willen dat bijvoorbeeld de rijrichting in het Hoogstraat wordt omgedraaid. Als je daar staduitwaarts kan rijden in plaats van omgekeerd, kan het verkeer van de parkings Ramen en Sint-Michiels ten minste al langs daar weg. En dan zijn wij niet langer een sluiproute voor verkeer dat van Eeklo komt. Want dat rijdt aan de Palinghuizen rechtdoor, via de Elyseese Velden, de Hoogstraat en de Oude Houtlei onze richting uit, om een stuk stadsring te vermijden. Zo komen ze meteen een stuk voorbij Ekkergem uit.

Werken

Filip Watteeuw heeft begrip voor de klachten van de bewoners, maar vraagt geduld. "We hebben tellingen gedaan, en het klopt dat er in vergelijking met de periode net voor de invoering van het circulatieplan veel meer verkeer is daar", zegt hij. "Anderzijds is er jarenlang gewerkt aan de as Papegaaistraat-Annonciadenstraat. In de periode vòòr die as openlag, was er ongeveer evenveel verkeer als er vandaag is in de Rozemarijnstraat. We hebben alvast besloten vroeger dan gepland de toplaag van de straat te vernieuwen, in de paasvakantie van 2018. Dat zou de hinder door trillingen en lawaai moeten verminderen. De politie zal controles uitvoeren op snelheid. En we bekijken welke maatregelen we nog kunnen nemen, maar dat vergt tijd. In zone Coupure, waarin ook de Rozemarijnstraat ligt, is er beduidend minder verkeer dan voor het circulatieplan. Dat willen we zo houden."