Ruzie over oud kolenspoor

GEMEENTES ZIJN BOOS OM GEBREK AAN COMMUNICATIE OVER OPBREKEN RAILS

De oude rails in Zwartberg werden al uitgebroken.
Foto Dalemans De oude rails in Zwartberg werden al uitgebroken.
Genk, As en Maasmechelen zijn boos op de NMBS omdat die delen van het oude kolenspoor opgebroken heeft, zonder daarover te communiceren. "We roepen de spoorwegen op geen verdere ingrepen te doen zonder overleg met ons", zegt Wim Dries, burgemeester van Genk.

Genk, As en Maasmechelen hebben een gezamenlijke brief gestuurd naar de spoorwegen en Infrabel die het spoornet beheert. De drie zetelen in de vzw Kolenspoor die na de sluiting van de mijnen de spoorlijn in concessie kreeg van de NMBS om er toeristische treinen op te laten rijden. "We zijn er niet over te spreken dat er met ons over het opbreken van het spoor niet eens is gecommuniceerd", zegt Wim Dries, één van de drie burgemeesters die het schrijven hebben ondertekend. Het opbreken op zich stelt geen probleem voor de gemeenten. Vooral de manier waarop zit ze hoog. "We roepen de spoorwegen op geen verdere ingrepen te doen zonder voorafgaandelijk overleg met ons", zegt Wim Dries die in naam van Genk nog een aparte brief naar de NMBS gaat sturen. "Hierin vragen we tekst en uitleg over wat er eigenlijk is gebeurd? Hoe is het zover kunnen komen? En wie is verantwoordelijk?"

Concessie

De spoorwegen hebben nu eenzijdig de consessie met de vzw Kolenspoor opgezegd. "Doe dat niet", zegt Kathleen De Cleene, schepen van Toerisme in As. "Laat ons de concessie houden. We doen de NMBS een tegenvoorstel. We laten het kolenspoor uitbaten door de vzw Railbike Limburg en stellen hiervoor een dienstverleningscontract op. We betalen Railbike Limburg voor de diensten die ze voor ons levert." Daar wil de NMBS kennelijk niet van weten. "Hierover en over nog andere zaken zijn we al enige tijd 'on speaking terms' met de spoorwegen. Wat blijkt? De NMBS breekt stukken van het spoor op terwijl we aan het onderhandelen zijn met hen. Ze licht ons niet eens in over het opbreken van het spoor. Het is geen voorbeeld van goed bestuur. Het doet het vertrouwen ook geen goed maar we blijven bereid verder te praten."

Onderhoud

"We hebben aan de spoorllijn tussen Eisden (Maasmechelen) en Genk niet geraakt", zegt Frieke Neyrinck, woordvoerder van de NMBS.


"We hebben enkel sporen uitgebroken aan beide uiteinden van de lijn. We doen dit om het treinverkeer op de lijn niet langer mogelijk te maken. Infrabel heeft al in 2013 het treinverkeer op het spoor verboden omwille van de veiligheid. De vzw Kolenspoor heeft nagelaten het spoor te onderhouden waardoor het gebruik ervan omwille van de veiligheid verboden is." Waarom neemt de NMBS de concessie alsnog uit handen van de vzw Kolenspoor? "De vzw heeft de voorwaarden die in de concessie staan niet nageleefd", zegt Neyrinck. "Zo heeft ze het spoor onderverhuurd aan de vzw Railbike Limburg zonder ons daarover in te lichten. Wel, een spoorlijn mag niet tegelijkertijd door treinen en door railbikes bezet worden." Neyrinck laat verder nog weten dat de NMBS zich bewust is van het toeristisch belang van het kolenspoor. "Als we de sporen en treinbiels moeten vervangen zou het ons één miljoen euro kosten", zegt schepen De Cleene. "Dat is financieel niet haalbaar."