Eerste en oudste shoppingcenter
van het land viert 50- jarig bestaan

Math Claassens en zijn vrouw Ingrid Van Sloun baten een juwelierszaak uit in het jarige shoppingcenter.
Karolien Coenen Math Claassens en zijn vrouw Ingrid Van Sloun baten een juwelierszaak uit in het jarige shoppingcenter.
Wie door de gangen van het winkelcentrum loopt, ziet dat ze versierd zijn met goudkleurige ballonnen. Geen toeval: het is feest, want het eerste en oudste shoppingcenter van het land bestaat 50 jaar. 

50 jaar geleden was het winkelcentrum, toen een betonnen blokkendoos met maar weinig ramen, al een blikvanger. De shopping zorgde immers voor een primeur in het land. Na de grondige facelift, die zes jaar geleden gebeurde, is het shoppingcenter met een nieuwe look een absolute eyecatcher. "Vroeger gaf het de indruk van een gesloten en eerder kil gebouw, nu is het héél transparant, met veel lichtinval", getuigen Math Claassens (65) en z'n vrouw Ingrid Van Sloun (62). Samen runnen ze de juwelierszaak die de naam draagt van Piet Van Sloun. Een halve eeuw geleden opende hij een juwelenshop. Daar stond hij zeven jaar in, zijn dochter en schoonzoon de resterende 43 jaar van. "Mijn vader werd gevraagd een zaak te starten", vertelt Ingrid. "Niet zo vanzelfsprekend. De shopping was het eerste winkelcentrum van het land.  Mijn vader was een lefgozer, ondernemer pur sang en hij zag toekomst in de zaak." Dat beamen Math en Ingrid. Ze getuigen over de veranderingen in de shopping, niet het minst na de make-over van het winkelcentrum.

Modern winkelcentrum

Wereldhaven, de eigenaar van de shopping, investeerde 70 miljoen euro om shopping 2.0 te realiseren. Er kwam een parkeertoren voor 1.250 wagens. De winkeloppervlakte nam met 16.000 vierkante meter en 30 extra winkels toe. Jaarlijks komen er tussen de 3,5 tot 4 miljoen bezoekers. Ze telt 101 panden waarvan er vandaag nog 24 leegstaan. "Vroeger waren acht van de tien winkels speciaalzaken die gerund werden door zelfstandigen. Nu zijn we nog met acht, de rest zijn ketenwinkels. Slechts twee families hebben al 50 jaar een zaak in de shopping: wij en de familie Gijsemberg, die lederwaren en schoolgerief verkoopt", vertelt Ingrid. "We kenden mekaar en waren geen concurrenten. Met de komst van de ketens is dat veranderd. De contacten zijn toch onpersoonlijker geworden."   

De shopping raakte gedateerd. Tot Wereldhaven er een modern winkelcentrum van maakte. "Jammer dat de fontein, dé plek waar mensen elkaar konden ontmoeten, moest verdwijnen. De volière is gebleven", werpt Math Claassens op. Vernieuwing en verbouwing waren dringend nodig om de shopping een nieuwe toekomst te geven. "Het is een markant gebouw geworden", vult hij aan. "Een eyecatcher die van ver opvalt. We zien méér volk passeren, maar het is nog geen ware volkstoeloop. De kleine winkels van vroeger zijn groter geworden. Dat de mensen nu 90 minuten gratis mogen parkeren, geeft de zaken een boost. Jammer dat er nog zoveel leegstand is, maar de winkels raken stilaan ingevuld. We zien de toekomst rooskleurig in. De vernieuwde shopping is een trekker." De viering 50 jaar shopping werd donderdag al ingezet met een optreden van Willy Sommers. Nog tot en met zondag zijn er optredens met als apotheose de Romeo's.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.