300 oldtimers rijden in rouwstoet tegen lage-emissiezone in steden

Onder het motto “Red de Oldtimer” deden zo’n 300 oude en nostalgische maar glimmende wagens mee aan een rit van Genk naar Hasselt waar ze een toer maakten op de kleine ring. De autoliefhebbers voerden actie om te protesteren tegen de invoering van een lage-emissiezone voor vervuilende auto’s in Vlaamse steden.
Mine Dalemans Onder het motto “Red de Oldtimer” deden zo’n 300 oude en nostalgische maar glimmende wagens mee aan een rit van Genk naar Hasselt waar ze een toer maakten op de kleine ring. De autoliefhebbers voerden actie om te protesteren tegen de invoering van een lage-emissiezone voor vervuilende auto’s in Vlaamse steden.
Een 300-tal Fiats, Mazda’s, BMW’s en andere oldtimers verzamelden zaterdag op de parking tegenover het stadion van KRC Genk. Om te protesteren tegen de lage-emissiezone in steden reden ze in colonne naar Hasselt, met een zwart lint aan de spiegels en de flyer ‘Red de Oldtimer’ op hun dashboard.

De invoering van een lage-emissiezone voor vervuilende wagens in Antwerpen is bij de eigenaars van oldtimers in het verkeerde keelgat geschoten. Zaterdag zijn ze, uit protest tegen de maatregel, in héél Vlaanderen met hun oldtimers op straat gekomen. In Limburg was dat niet anders. In Hasselt maakten ze een toer op de kleine ring. “We blokkeren het verkeer niet, we leggen geen kruispunten stil”, zegt Roberto Pilotto, de initiatiefnemer van de actie in Limburg. “We voeren een sereen protest.”

Onderweg ook geen hels getoeter. Enkel op de kleine ring werd één keer hard op de claxons geduwd. “Hiermee laten we horen dat we ongerust zijn”, verklaart Pilotto die in een 39 jaar oude Fiat Spieder rijdt. “We vrezen voor de toekomst van onze hobby als straks ook andere steden een lage emissiezone gaan invoeren. Waar zijn we dan nog welkom? Ze nemen onze hobby af.  We worden met de vinger gewezen dat we rondrijden met wagens die véél roet en CO2 uitstoten. Dat we vervuilers zijn! Dat verdienen we niet! “

Voor het geld

“Hoe kunnen we vervuilen als we enkel in de zomermaanden en bij mooi weer rondrijden? En daarbij, de meeste liefhebbers leggen in een jaar hooguit 2.000 à 3.000 kilometer af terwijl mensen die met hun auto elke dag naar het werk gaan,  ermee gaan winkelen of met vakantie gaan 20 tot 30.000 kilometer rijden. Wie vervuilt dan het meest?”, vraagt hij zich af. Volgens Jos Kerkhofs uit Eksel die met z’n sportwagen - een MG TF van 1954 - zich solidair toont met het protest van z’n collega’s is een lage-emissiezone enkel voor het geld ingevoerd. “We mogen acht keer per jaar met een oldtimer in Antwerpen rondrijden. Er is wel één voorwaarde: we moeten per keer 35 euro betalen! Een duidelijk bewijs dat het om het geld te doen is en niet om vervuilende auto’s buiten de stadskern te houden. Ik weiger dat bedrag te betalen. Het jaagt ons onnodig op kosten”.

Toekomst?

Robin Van Praet zit achter het stuur van z’n Volkswagen Kever, bouwjaar 1962. “Als overal oldtimers uit steden worden weggehouden, vrees ik voor m’n hobby”, zegt hij. “Het kan niet de bedoeling zijn dat al die mooie wagens in de garages moeten blijven staan en aan het zicht van de mensen onttrokken worden. Zelf heb ik er veel geld aan uitgegeven. Ik vrees nu dat m’n investering verloren zal gaan. Wat gaat de toekomst nog brengen?”

Als overal oldtimers uit steden worden weggehouden, vrees ik voor m’n hobby

Robin Van Praet

De Belgische Federatie van Oude Voertuigen (BFOV) is niet blij met de actie van de liefhebbers van oude wagens. “Bij de federatie vindt men dat we met onze actie hun pogingen om druk uit te oefenen op de politiek, om alsnog de maatregel voor oldtimers in te trekken, ondermijnen”, zegt Roberto Pilotto. “Hun houding heeft bij heel wat leden van de federatie kwaad bloed gezet. Velen dreigen zelfs hun lidmaatschap op te zeggen.”

Ook vrachtwagens die ouder zijn dan 40 jaar reden mee in de karavaan.
Mine Dalemans Ook vrachtwagens die ouder zijn dan 40 jaar reden mee in de karavaan.
Robin Van Praet met z’n kinderen voor z’n Volkswagen Kever. Hij vreest voor de toekomst van z’n hobby.
Mine Dalemans Robin Van Praet met z’n kinderen voor z’n Volkswagen Kever. Hij vreest voor de toekomst van z’n hobby.
Roberto Pilotto, de man achter “Red de Oldtimer Limburg” is tevreden met de opkomst van een kleine 300 oldtimers.
Mine Dalemans Roberto Pilotto, de man achter “Red de Oldtimer Limburg” is tevreden met de opkomst van een kleine 300 oldtimers.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Eric Renson

    Waanzin ten top, ik rij geen 100km/jaar met mijn auto's maar hou ze piekfijn in orde. De actuele wereld wordt bestuurd door minderjarige dromers die zichzelf geen enkele beperking opleggen maar graag oudere gepassioneerde oldtimerliefhebbers als criminelen afschilderen. Wacht maar welk kiesgedrag deze diaboliserende behandeling van oldtimerliefhebbers zal veroorzaken. Zelfs nadat Minister Wuyts zijn staart introk, ook NVA zal in de klappen delen want onze passie gaan ze ons niet afpakken!