Tienduizenden euro's om schip te bergen, maar wie gaat dat betalen?

WATERWEGEN EN ZEEKANAAL OP ZOEK NAAR EIGENAAR GEZONKEN BOOT

De brandweer aan het werk aan de Westbekesluis. Alleen het bovenste deel van het schip steekt nog boven het wateroppervlak uit.
Foto Spillebeen De brandweer aan het werk aan de Westbekesluis. Alleen het bovenste deel van het schip steekt nog boven het wateroppervlak uit.
Een negentien meter lang schip dat al lange tijd in de Westbekesluis in Evergem lag aangemeerd, is gisterenmorgen gezonken. De berging kost tienduizenden euro's. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal dreigt daarvoor op te draaien, want het is niet duidelijk wie de eigenaar is.

De Gentse brandweer werd gisteren rond tien uur opgeroepen om met duikers, een ladderwagen en een ambulance naar de Westbekesluis te komen, ter hoogte van betoncentrale Buysse. Er was een boot aan het zinken en het was niet duidelijk of er nog iemand aan boord was. "Toen we arriveerden, bleek het schip al volledig gezonken te zijn", vertelt adjudant van het duikersteam Gino Hamelink. "Gelukkig werden er bij een controle geen slachtoffers gevonden. We konden het schip alleen maar vastmaken zodat het niet los kan slaan en er geen olie uit kan lekken." De kleine hoeveelheid brandstof die toch al in het water gelekt was, werd door de brandweer ingedamd. Het is de bedoeling dat de eigenaar zelf een firma contacteert die het schip uit het water kan halen. Maar dan moet die eigenaar eerst wel gevonden worden.

Uitzonderlijk

"Het gebeurt wel vaker dat een schipper aanmeert en zich niet bekend maakt", vertelt Guy Muësen van Waterwegen en Zeekanaal. "We hebben een bericht verstuurd om hem te vinden. Het is uitzonderlijk, maar soms laat een eigenaar zijn boot achter zonder zich erom te bekommeren en dan is het onvermijdelijk dat die ooit zinkt, ofwel door een lek, ofwel door waterinslag. Meestal vinden we de eigenaar wel, maar het is al gebeurd dat dit niet het geval is. En dan draaien wij op voor de berging."


Die berging zal niet zo makkelijk zijn. "De boot ligt met de neus naar boven, dus kan er relatief makkelijk een lus rond gelegd worden om hem uit het water te hijsen. Maar de zandheuvel net voor de kade waar de boot ligt, maakt het moeilijk om dichtbij te komen met een kraan", aldus Hamelink. Volgens Waterwegen en Zeekanaal hangt de kost net sterk af van het gemak waarmee de berginsfirma bij het wrak kan. "Het bergen van een schip van dergelijke afmeting, kost al gauw enkele tienduizenden euro's", aldus Muësen.

Buiten gebruik

Het schip was al lang buiten gebruik, weten werknemers van de nabijgelegen betoncentrale. "We hebben het nog nooit zien uitvaren", klinkt het. Muësen: "We proberen altijd contact op te nemen met de eigenaar als een schip ergens te lang blijft liggen of als de concessie van een woonboot verloopt. Ofwel vragen we om de locatie te verlaten, ofwel kan de concessie nog verlengd worden."


Volgens eerste schepen van Evergem Erik De Wispelaere gaat het om een geïsoleerd geval. "Het gebeurt wel vaker dat een schip een tijd lang blijft liggen. Maar zo lang als hier, dat is eerder uitzonderlijk."