Na zwaar ongeval Nederland: bolderkarren blijven bollen

Eeklo, Waarschoot en Adegem denken niet aan stoppen

De gemeentebesturen in het Meetjesland die vandaag een elektrische bolderkar gebruiken om kinderen van en naar de opvang te brengen, zijn niet van plan daarmee te stoppen. In Nederland vielen vier doden met zo’n bolderkar. Bij ons rijden de karren onder andere door Eeklo, Waarschoot en Adegem.
De bolderkar van Eeklo werd gelanceerd bij De Wegel, maar rijdt nu in Balgerhoeke.
JSA De bolderkar van Eeklo werd gelanceerd bij De Wegel, maar rijdt nu in Balgerhoeke.

De elektrische bolderkar of zogenaamde stint staat zwaar ter discussie, na een zwaar dodelijk ongeval in het Nederlandse Oss in Noord-Brabant. Een begeleidster reed daar met haar bolderkar vol kinderen over het spoor, en werd gegrepen door een trein. Vier kinderen lieten het leven. Of het om een technische of een menselijke fout gaat, moet nog onderzocht worden. Bij de gemeentebesturen in het Meetjesland wil men die onderzoeken afwachten, om verdere beslissingen te nemen. Maar de bolderkarren blijven bij ons voorlopig bollen.

“We hebben meteen een telefoontje gekregen van de Nederlandse firma waarbij wij onze twee bolderkarren hebben gekocht”, zegt schepen Ann Van den Driessche (CD&V+) van Eeklo. In Eeklo rijden de twee bolderkarren van en naar de school in Balgerhoeke. “Er werd ons bevestigd dat er momenteel geen enkele reden is tot paniek. Wij willen dan ook geen onrust zaaien. In Nederland kennen ze de oorzaak van het ongeval nog niet. Mocht uit het onderzoek blijken dat het om een technische fout gaat, dan zetten we onze bolderkar meteen aan de kant om die te laten onderzoeken. We gaan ook nog eens de begeleidsters die met de bolderkarren rijden vragen om extra voorzichtig te zijn.”

Geen paniek

Stoppen met de bolderkarren willen ze in Eeklo niet. “We hebben nog nooit problemen gehad, dus we mogen geen paniekvoetbal spelen”, zegt schepen van Mobiliteit Christophe De Waele (Open Vld) van Eeklo. “We gaan intern bekijken of er maatregelen moeten worden genomen. Daarvoor moeten we eerst alle informatie hebben. Vandaag is er geen reden om onze bolderkarren op stal te zetten.”

Kerkwegels

In Adegem bij Maldegem rijdt de bolderkar ook elke dag van en naar de kinderopvang. “Het traject dat wij met de bolderkar doen, is zeventig procent langs kerkwegels”, zegt schepen Annelies Lammertyn (CD&V). “Er moeten geen kruispunten worden genomen en er zijn niet meteen gevaarlijke situaties onderweg. Er is nog nooit een probleem geweest met onze bolderkar. We volgen het dossier op de voet, maar voorlopig veranderen we niets.”

Nooit probleem

Ook in Waarschoot blijft de bolderkar rijden. “Onze bolderkar wordt heel vaak gebruikt en nog nooit was er een probleem”, zegt schepen Kim Martens (CD&V). “We betreuren het ongeval in Nederland, maar voorlopig worden in Waarschoot geen maatregelen genomen. We blijven het dossier wel opvolgen.”

Schepen Kim Martens en de kindjes bij de lancering van de stint in Waarschoot.
JSA Schepen Kim Martens en de kindjes bij de lancering van de stint in Waarschoot.



33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rita Vanlerberghe

    Misschien toch eens overwegen om die kinderen een helmke te geven ? Het zou geen overdreven luxe zijn.

  • Kris Delen

    Slechts één handrem = één kans om te remmen... een onstabiele stuur-as... een bestuurder die er zo af kan vallen... Mensen, gebruik aub je verstand en laat die rommel staan !

  • Jef Heffens

    @Louis Desmet: In dat geval voldoet je elektrische fiets niet aan de Europese wetgeving. Je moet in alle omstandigheden een noodstop beschikbaar hebben.

  • Dick DECOCK

    Dus alle auto's, moto's,fietsen enz ook uit verkeer want daar zijn ook al ongelukken mee gebeurd.

  • Erwin Vandriessche

    Het is nu niet omdat er een dramatisch ongeval met zo’n ding gebeurd, dat ze niet deugen hé. En de critici die misschien hun kinderen voor 300m met de auto naar school brengen , zijn nog een groter gevaar en overlast erbij. Zo lang het goed gaat is men pro die dingen, tot het fout gaat door toedoen van de bestuurder of technisch mankement, wacht toch het onderzoek af. Die vrouw die reed heeft dit ook niet gewild hoor.