Lossende vrachtwagens op N9 grote ergernis

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN EEKLO

Lossende vrachtwagens zijn hinderlijk, in de eerste plaats voor fietsers.
JVK Lossende vrachtwagens zijn hinderlijk, in de eerste plaats voor fietsers.
Erger jij je ook aan de lossende vrachtwagens op de N9, die vooral tijdens de spitsuren voor lange files zorgen? Dit is wat de verschillende politieke kopstukken aan dat probleem willen doen.

Groen wil een snelle en betaalbare oplossing. "Maak met belijning een onderverdeling op de N9", zegt Bob D'haeseleer. "Je kan werken met twee doorrijstroken het dichtst bij de middenberm, en dan losplaatsen aan de kant van het fietspad. Laden en lossen blijft op de rechterrijstrook, maar het verkeer zal vlotter verlopen."

N-VA wil een uurregeling voor laden en lossen. "Zolang de ring er niet ligt, zijn er maatregelen nodig", zegt Hilde Lampaert. "Laden en lossen zou enkel mogen van 5 tot 8 uur 's ochtends en van 19 tot 22 uur 's avonds. Tijdens de spitsuren een verbod op het stationeren op de rijweg."

EVE ziet een oplossing in de middenberm van de N9. "Op die middenberm kunnen nieuwe schuine parkeerplaatsen komen", zegt Peter Pauwels. "De bestaande parkeerruimte langs de winkels kunnen we anders indelen, met laad- en loszones."

SMS wil dat de politie strenger optreedt. "Lossende vrachtwagens op de rijweg moeten veel strenger aangepakt worden door de politie", zegt Luc Vandevelde. "In veel gevallen zijn er echt wel parkeerplaatsen beschikbaar, maar lossen ze toch op de rijweg. Zwaar verkeer moet geweerd worden uit ons centrum."

Voor Open Vld zijn de lossende vrachtwagens geen probleem. "Ik ben het niet eens dat vrachtwagens die lossen en laden voor veel problemen zorgen", zegt Christophe De Waele. "Wie door Eeklo rijdt, weet dat dit geen snelweg is. Zwaar verkeer mag enkel nog via de N49 en de R43 onze stad binnen, en niet meer via Maldegem of Lembeke. Vrachtwagensluizen en hoogtebeperkingen zijn een optie."

Ook voor CD&V is het probleem niet zo groot. "Het laden en lossen is in overleg met winkeliers grotendeels onder controle", vindt Koen Loete. "Verder overleg bij overlast is de aangewezen weg." (JSA)




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jovelyn camanzo

    Als jullie allemaal maar eens goed zouden beseffen dat die chauffeur ook maar zijn werk doet!! Ikzelf werk ook in het transport en daar is de regel al jaren”zo goedkoop en snel mogelijk”

  • danny janssens

    Wel als Eeklonaar werkt dit wel op ons systeem. Is het zo moeilijk om een paar laad en los parkeerplaatsen te voorzien in de verkeersader vanaf de ovonde tot aan het station?