UZA opent centrum voor pijnpatiënten

DIGITAAL PLATFORM MOET OOK THUISOPVOLGING VERBETEREN

Guy Hans meet zelf zijn bloeddruk in de nieuwe kiosk in de pijnkliniek.
Foto Frank Toussaint Guy Hans meet zelf zijn bloeddruk in de nieuwe kiosk in de pijnkliniek.
Het UZA opent een nieuw centrum voor de behandeling van pijnpatiënten. In een speciale medische kiosk kunnen die patiënten nog voor elke consultatie zelf hun eigen bloeddruk, gewicht en hartfrequentie meten. Ook aan het stellen van de juiste diagnose en de thuisopvolging van de patiënten wordt bijzondere extra aandacht besteed.

Chronische pijn is geen symptoom, maar een aandoening die niet meer vanzelf overgaat. Met 960.000 chronische pijnpatiënten of 9 procent van de Belgische bevolking is het de meest voorkomende medische aandoening. Vroeg detecteren is belangrijk om chronische pijn te voorkomen. Het nieuwe pijncentrum dat deze week in het UZA in gebruik wordt genomen, brengt de allernieuwste aanpak van pijn in de praktijk.

30 artsen

Meer dan 30 artsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten, kinesisten en psychologen zullen in het nieuwe pijncentrum samenwerken. "Belangrijk bij een goede diagnose is dat ze gebaseerd is op objectieve feiten. Het pijncentrum neemt daarvoor een speciaal uitgeruste eenheid in dienst. Hier worden de meest vooruitstrevende technieken om pijnklachten te typeren samengebracht. Elk onderdeel van het pijngeleidingssysteem kan apart getest worden om de oorzaak van de pijn zo goed mogelijk in kaart te brengen", zegt Guy Hans, medisch directeur UZA en diensthoofd pijncentrum.


De nieuwe afdeling heeft tien patiëntenkamers, 15 consultatieboxen, een zaal met twintig bedden en twee volledig operationele operatiekamers. De consultatieruimten zijn speciaal 40 procent groter om een consultatie door verschillende specialisten tegelijk mogelijk te maken.

Digitaal platform

"De begeleiding en behandeling van patiënten stopt ook niet bij de deur van het pijncentrum", zegt Guy Hans. "We volgen patiënten ook thuis op via een digitaal platform. Dit platform zal vanaf 1 december nationaal uitgerold worden voor patiënten die een behandeling krijgen door middel van een neurostimulator. Mensen die bijvoorbeeld een operatie hebben ondergaan, durven vaak niet in het ziekenhuis te zeggen dat ze pijn lijden, ze denken dat het erbij hoort, wat natuurlijk niet noodzakelijk zo is. In hun interactief dossier zullen ze, net als de artsen, zelf zaken kunnen aanvullen. Zo kunnen we bij bijvoorbeeld bepaalde bijwerkingen na het nemen van een medicijn onmiddellijk bijsturen zonder dat de patiënt twee weken op een nieuwe consultatie moet wachten."

Medische kiosk

De nieuwe afdeling krijgt ook een medische kiosk waar patiënten voor elke consultatie hun eigen bloeddruk, gewicht, lengte en hartfrequentie kunnen meten. "Patiënten worden zo meer betrokken bij hun eigen medisch dossier", zegt Hans. "Ze gaan zelf beter letten op bepaalde wijzigingen en gaan daar ook sneller over spreken met hun behandelende arts."