"Senioren worden buitengesloten"

KRITIEK OP UITSLUITEND DIGITALE EINDEJAARSACTIE MIDDENSTAND

Roger Van Cutsem met de aankondiging van de eindejaarsactie.
Foto Mozkito Roger Van Cutsem met de aankondiging van de eindejaarsactie.
Wie aan de eindejaarsactie van de lokale handelaars wil deelnemen, moet dat voortaan via een online formulier doen. Weg met die oude krasloten, dus. Maar daar kan een groep senioren geen vrede mee nemen. "Ik heb niet eens een computer", aldus Roger Van Cutsem (79).

Het is niet de eerste keer dat Dilbeekse senioren zich benadeeld voelen. Zo zullen de gemeentediensten vanaf volgend jaar enkel nog elektronische betalingen toelaten aan de loketten. Maar het zijn natuurlijk vooral oudere mensen die nog graag gebruikmaken van cash geld. Oppositiefractie Open Vld was overigens ook niet te spreken over die beslissing, net omdat de oudere Dilbekenaren daardoor in de kou gezet zouden worden.


En nu veroorzaakt de eindejaarsactie van de lokale handelaars ook protest. Deze actie, die gesteund wordt door het gemeentebestuur, kent immers een belangrijke wijziging in het opzet. Vroeger kregen klanten krasloten bij een aankoop in één van de lokale winkels, maar nu worden genummerde deelnemingsformulieren verspreid. Die nummers moeten klanten dan ingeven via de website van de Dilbeekse Unie van Ondernemingen (DUO). "Maar daar kan ik me niet in vinden", zegt Roger Van Cutsem. "Toen ik die wijziging vernam via het gemeentelijke infoblad, ben ik meteen gaan polsen naar de mening van andere senioren. En ook zij protesteren tegen deze verandering. Daarom willen we nu een signaal uitsturen: voer de krasloten opnieuw in. Zelf heb ik geen computer, dus ik kan niet deelnemen aan de eindejaarsactie. En ik ken ook niets van het internet - dat laat ik over aan de jongere generatie. Onze leeftijdsgroep wordt gewoon uitgesloten."


Roger snapt ook niet waar de wijziging vandaan komt. "Het is alleszins geen slimme zet van DUO", vindt hij. "Gepensioneerde mensen gaan vaker naar de lokale handelaars - wij hebben meer tijd dan de gemiddelde volwassene. Jongeren doen hun boodschappen eerder in de supermarkt. Zelf trek ik ook elke week naar het centrum van Dilbeek voor mijn inkopen. Senioren zijn dus erg belangrijk voor de lokale middenstand. Dat maakt het extra pijnlijk... De eindejaarsactie start op 12 december, hopelijk kan de organisatie toch nog een oplossing aanbieden."

Meegaan met de tijd

Guido Kestens, voorzitter van DUO, heeft begrip voor de kritiek. Maar afwijken van het concept wil hij niet doen. "De digitalisering van de eindejaarsactie is een stap in de goede richting", zegt hij. "Bijna iedere Vlaming heeft een e-mailadres en computer. In Vilvoorde hadden senioren ook kritiek toen daar voor de eindejaarsactie op een digitaal systeem overgestapt werd. Maar we moeten meegaan met onze tijd. We kunnen wel een oplossing zoeken voor ouderen die geen computer of e-mailadres hebben. Winkeliers staan altijd klaar om hen te helpen. Wie zijn formulier digitaal wil indienen, kan terecht in de bibliotheek. Daar staan pc's gratis ter beschikking. En kinderen of kleinkinderen kunnen desnoods hun (groot)ouders uit de nood helpen."