Leg eens een sos tussen uw boterham

TE KOOP: CHOCOLADEPORTRETTEN VAN UW LOKALE LIJSTTREKKERS

U kan de lokale politiek maar moeilijk smaken? Chocolatier Marc Vandenbussche snelt ter hulp.
Benny Proot U kan de lokale politiek maar moeilijk smaken? Chocolatier Marc Vandenbussche snelt ter hulp.
Welk politiek kopstuk in Diksmuide vind jij het lekkerste? Ontdek het in de etalage van chocolatier Marc Vandenbussche in de Generaal Baron Jacquesstraat. Hij portretteerde alle lijsttrekkers in chocolade. En de politici zelf, die weten het ludieke initiatief wel te smaken. Of hoe je ook letterlijk kan smullen van de politiek.

"De lokale politiek interesseert me", steekt Marc Vandenbussche (53), al decennialang chocolatier in het centrum van Diksmuide, van wal. "De twee voorgaande gemeenteraadsverkiezingen zette ik enkel het logo en de slagzin van elke partij die opkwam in mijn etalage. Dit keer pakte ik het origineler aan door alle lijsttrekkers in chocolade te tekenen. De campagnefoto vormde de basis. De monden waren het moeilijkste, zeker als ze lachen zoals Lies Laridon (CD&V) en Kurt Vanlerberghe (sp.a-open) want tanden in chocolade vorm geven is een uitdaging. Ook de baard van Marc Deprez (Idee Diksmuide) en het sikje van Johan Desender (Vlaams Belang) vroegen enig denkwerk. De kop die het snelste was getekend was die van Gert Maertens (Groen) gevolgd door Luc Coupillie (N-VA). Aan Kurt werkte ik het langst, met zijn krullenbol. De kleuren zijn beperkt tot witte, melk- en fondantchocolade. Door er een klein beetje eetbare kleurstof aan toe te voegen kon ik de logo's van elke partij in het passende kleur zetten. In maximum anderhalf uur moest een portret erop staan, want chocolade stolt snel. Elke lijsttrekker stond er in één trek op. Een portret weegt bijna een kilo, is acht millimeter dik en kost 34 euro.


De lijsttrekkers zelf kunnen het initiatief zeker smaken. "Ik ben best tevreden met het resultaat maar het belangrijkste is dat het lekker smaakt", vindt Lies Laridon. "Die fondant waarmee hij mijn haar kleurde, zullen echte chocoladeliefhebbers het lekkerste vinden. Ik koop zeker mijn portret om het te delen met mijn medekandidaten."

Choc-effect

Kurt Vanlerberghe vat het ludiek op: "Dat mijn laatste bezoek aan de kapper van maanden terug dateert, heeft de chocolatier blijkbaar opgemerkt. Het is hét moment voor al wie 's morgens eens een 'sos' tussen de boterham wil." Ook Marc Deprez is tevreden. "Wat een mooi, artistiek werk! Je moet het maar doen. Oordeel vooral zelf wie de mooiste is." Gert Maertens vult aan: "Onze stadschocolatier is erin geslaagd om de politiek op een creatieve manier bij de mensen te brengen. Dit is de beste en lekkerste reclame. Politiek komt terug dicht bij de mensen." Johan Desender vindt de portretten bijzonder realistisch. "Ik herken er mezelf volledig in. Een mooi en ludiek initiatief." Ook Luc Coupillie vindt de beeltenis treffend. "Hopelijk zorgt het voor een 'choc'-effect en beleven we een even zoete verkiezingsdag op 14 oktober."