3 miljoen toeristen herdenken WO I in Westhoek

Ook opvallend meer scholieren hebben Westhoek bezocht

Het Museum aan de IJzer in de IJzertoren ontving vorig jaar ruim 67.000 bezoekers.
GUS Het Museum aan de IJzer in de IJzertoren ontving vorig jaar ruim 67.000 bezoekers.
3 miljoen: zoveel mensen hebben tussen 2014 en 2018 een van de oorlogssites of WO I-herdenkingsactiviteiten in de Westhoek bezocht. Da’s een half miljoen meer dan verwacht, becijferde het provinciaal toerismebedrijf Westtoer. Opvallend: de toegenomen interesse van scholen.

Het is duidelijk: de schoolgaande jeugd is opnieuw geïnteresseerd in het oorlogsverhaal. Dat is een van de conclusies die Westtoer maakt na vier jaar herdenking van de Eerste Wereldoorlog. “Net voor 2014 hadden we een grote communicatiecampagne opgezet naar scholen in binnen- en buitenland”, duidt Stephen Lodewyck, projectmanager Grote Oorlog in de Westhoek. “Het topjaar was 2014 met 110.000 schoolgaande jongeren die een van de oorlogssites in de regio bezochten. Daarna daalde het aantal iets, maar vorig jaar steeg de interesse weer: 90.000 scholieren kwamen naar de Westhoek. Daarnaast waren er evenveel Britse jongeren. Verklaringen zijn dat heel wat musea educatieve pakketten en interactieve rondleidingen aanbieden. MMP 1917 in Passendale, het In Flanders Fields Museum in Ieper en het Museum aan de IJzer in Diksmuide zijn de populairste bestemmingen voor een schoolbezoek.”

Hedendaagser

Peter Mouton van het museum in de IJzertoren bevestigt dat. “Vorig jaar bezochten ruim 67.000 mensen het Museum aan de IJzer, waarvan de kleine helft in groepen. Van die 32.000 groepen kwamen er 27.500 in schoolverband. Liefst 94 procent daarvan was Vlaams, slechts 2 procent Waals, 2 procent Nederlands en 1 procent Brits. We beseffen dus dat we voluit moeten inzetten op scholieren. Daarom zullen we investeren in extra materiaal en ruimte voor die doelgroep. We onderzoeken ook hoe we het hedendaagser kunnen aanpakken.”

ComingWorldRememberMe

Westtoer sluit de herdenkingsperiode zo met een goed gevoel af. “We bereikten een half miljoen bezoekers méér dan we aanvankelijk hadden vooropgesteld”, stelt gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu vast. “Het meest succesvolle event was ComingWorldRememberMe in domein De Palingbeek in Ieper (waarbij 600.000 beeldjes werden tentoongesteld, red.). Daarmee hebben we een kwart miljoen mensen bereikt.” 

Bijna de helft van de 3 miljoen bezoekers tussen 2014 en 2018 komt uit ons land. “Maar met de herdenkingsperiode hebben we de Westhoek op de internationale kaart gezet”, zegt Lahaye-Battheu. “Om en bij het miljoen Britten kwam één of meerdere dagen. De tweede grootste buitenlandse markt waren de Nederlanders, die jaarlijks gemiddeld met 50.000 naar een van de herdenkingssites afzakten.”

Wederopbouw, 2020

2020 staat in het teken van de Wederopbouw. Westtoer plant in het voorjaar van volgend jaar de start op de Grote Markt in Diksmuide met projecties op de historische gebouwen. Er staan verder tentoonstellingen, recreatieve routes en evenementen op de kalender.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.