Wie volgt burgemeester Laurys op?

DE LAATSTE STAND VAN ZAKEN DIEST

Drie kandidaten, elk van verschillende signatuur, maken kans om afscheidnemend burgemeester Jan Laurys (DDS) op te volgen. In welke richting stroomt de Demer na oktober? Geert Cluckers (DDS) plant verder met de opwaardering van Diest. Christophe De Graef (Open Diest) wil een ondernemende koers varen met vernieuwde sportaccommodatie. Marc Florquin (sp.a) trekt de kaart van sociale huisvesting en verkeersveiligheid. Groen, dat het kartel met sp.a breekt en opkomt met een eigen lijst, kan een bepalende rol spelen in de coalitievorming.
Burgemeester Jan Laurys (DDS)
Bollen Burgemeester Jan Laurys (DDS)

DDS maakte in 2012 een verlengstuk aan de coalitie met sp.a en Groen. Zo ontstond de broze meerderheid van één zetel, waartegen N-VA en Open Diest vurig oppositie voerden. Christophe De Graef kwam enkele keren lelijk in aanvaring met zijn rechtstreekse concurrent Marc Florquin (sp.a), die de manier van communiceren van Open Diest berispte als opruiend en populistisch. De Graef kruiste ook geregeld de degens met burgemeester Laurys, die volgens hem geen duidelijke visie toont over de plannen met de Citadel en de Warande.

Diest kreeg te maken met vandalisme en een gevoel van onveiligheid, onder andere in het Warandepark. Laurys gaf niet toe aan herhaaldelijke vraag om vaste camera's te hangen, al kreeg Deurne wel de allereerste BIN (buurtinformatienetwerk) in de gemeente.

De Demer

De Demer weer door de binnenstad doen stromen was zonder twijfel het grootste prestigeproject, met schepen Geert Cluckers als kapitein. Diest kreeg een nieuw elan en wekte belangstelling in heel Vlaanderen. DDS stelde dat er een aantal parkeerplaatsen voor zijn opgeofferd, maar er kwamen 300 gratis plaatsen bij op de Citadel. De partij voorziet nog extra publieke parkings ondergronds in de Hasseltsestraat en de Verversgracht. De ondergrondse centrumparking op de Veemarkt kwam er uiteindelijk niet. Rond de falende parkeerautomaten van Indigo was zulke ergernis ontstaan dat de stad er nieuwe kocht, maar ze had beter van parkeerbedrijf of systeem veranderd, vindt De Graef.

Vier dossiers voor restauratie

De werken aan de Demer brachten verkeershinder mee. Het mobiliteitsplan dat in 2011 was opgesteld werd op vraag van de oppositie geëvalueerd en licht aangepast. Toch bleef de Zoutstraat verkeersvrij, wat Open Diest geen goed idee vond.

De stad is schatplichtig aan haar monumenten, maar kan de zorg ervoor nauwelijks bijhouden. Schepen Cluckers heeft vier dossiers voor restauratie in de lade liggen. Volgens N-VA is er slechts één ingediend voor subsidies: dat van de Infirmerie in Park Cerckel. De Sint-Sulpitiuskerk, de binnenkant van de Sint-Catharinakerk en het stadhuis moeten gerestaureerd worden. Dit kost miljoenen, nu de Vlaamse subsidies minder genereus worden.

De bestaande en een toekomstige sportinfrastructuur blijft een aandachtspunt. Aan het Warandestadion werden de noodzakelijke oplapwerken verricht. De stad heeft stilaan volledige eigendom verworven op het Oosterlindeveld in Schaffen om er sportterreinen te leggen. Toch heeft het centrum van Diest nog steeds geen gemeentelijke sporthal. Er moet ook een nieuw zwembad op de Warande komen, vinden Vlaams Belang en sp.a, terwijl N-VA het bestaande zwembad graag wil renoveren.

Het nieuwe bestuur krijgt met de Citadel een grote ruimte tot haar beschikking. Het bestuur zal overigens heel wat uren achter de tekentafel mogen zitten. Met het nieuwe ziekenhuis op de Verversgracht ondergaat het centrum een transformatie. Even verderop staat nog een groot werk te wachten. De knoop rond de nieuwe stationsbuurt wordt in de loop van de komende legislatuur ontward. De Lijn wil er een busstation zetten en de NMBS een grote parkeergarage. De stad moet het plein heraanleggen. Naast het station droomt burgemeester Laurys van een bedrijvenzone. (VDWT)