“Turnhoutsebaan is niet meer leefbaar”

Bewoners dringen aan op trajectcontrole en fluisterasfalt

Een volledige vernieuwing met fluisterasfalt, trajectcontrole, zone 50, een zebrapad en gescheiden fietspaden. Dat zijn de eisen van de bewoners van de Turnhoutsebaan om hun straat terug leefbaar te maken. Onlangs overhandigden de bewoners een petitie aan het stadsbestuur van Diest. Op 18 oktober staat er een overleg met alle betrokken partijen op het programma. “We hopen dat er nu eindelijk schot in de zaak komt”, klinkt het.

Bewoners én woordvoerders van het buurtcomité Leona Lievens, Nancy Thiels en Pascal Libyers op de Turnhoutsebaan.
Geert Mertens Bewoners én woordvoerders van het buurtcomité Leona Lievens, Nancy Thiels en Pascal Libyers op de Turnhoutsebaan.

Een halve eeuw geleden was de Turnhoutsebaan een rustige weg. Ondertussen is het verkeer vertienvoudigd maar de weg ligt er nog altijd op dezelfde manier bij. “Het is precies alsof we naast een autosnelweg wonen”, zuchten woordvoerders Nancy Thiels, Leona Lievens en Pascal Libaers van het buurtcomité.

De bestuurders vertragen vaak even voor de onbemande camera ter hoogte van het kruispunt met de Klappijstraat, maar duwen daarna het gaspedaal extra hard in. Ook het zware vervoer dendert door de straten. “Om half vier à vier uur trekt het vrachtverkeer zich op gang”, voegen ze eraan toe.

“Het is dagelijkse kost. Soms lijkt het alsof ze onze huizen binnenrijden. Slapen zit er dan niet meer in. In de zomer een barbecue organiseren in de tuin? Dat hebben we al jaren niet meer gedaan. We kunnen elkaar toch niet verstaan. De godganse dag trillen de luchters in de huizen.”

In de zomer een barbecue in de tuin? Dat hebben we al jaren niet gedaan. We kunnen elkaar toch niet verstaan. De godganse dag trillen de luchters in de huizen

Leona, Nancy en Pascal

“Ik ben het gewoon dat de hele dag door de wc-deur rammelt”, voegt een bewoner eraan toe. Sommige huizen vertonen ook scheuren en barsten. “De weg is zeventig jaar geleden voor paard en kar aangelegd”, luidt het. “Ondertussen krijgt hij dagelijks tientonners te slikken.”

Sinds er tolwegen zijn ingevoerd, is de situatie nog verslechterd. “Het ‘uitzonderlijk zwaar vervoer’ komt steeds vaker langs hier.”

Lene Guelinckx en zoontje Sebbe.
Geert Mertens Lene Guelinckx en zoontje Sebbe.

De Turnhoutsebaan wordt ook vaak gebruikt door jongeren, die naar de scholen in Diest fietsen, of kinderen die in het centrum van Molenstede schoollopen. “De baan oversteken gaat gewoon niet”, zucht bewoonster Lene Guelinckx. “Er rijden te veel auto’s en mensen stoppen gewoon niet om je te laten oversteken. Als twee vrachtwagens elkaar passeren, word je aan de kant geduwd. In mijn ogen moet er hier dringend werk gemaakt worden van een zone 50, er is ook een extra zebrapad nodig en een flitspaal in de andere richting dan de huidige.”

Meer controles, aub

De politie moet ook meer controles organiseren. “Vorig jaar is er slechts eentje geweest”, luidt het.

Burgemeester Jan Laurys (DDS) kent de problematiek van de Turnhoutsebaan. “De bocht van de Langenberg wordt volgend jaar overzichtelijker gemaakt en heraangelegd tot aan de splitsing met de Dorpsstraat”, zegt hij. “Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil de bovenste laag van de Turnhoutsebaan wel afschrapen en er nieuwe asfalt op leggen maar een grondige vernieuwing staat momenteel niet op het programma. Daarvoor is geen geld. Nochtans willen wij ook dat de straat in zijn geheel aangepakt wordt. Dat we geen druk uitoefenen, is flauwekul. Dat doen we wel! Of het verkeer sinds het invoeren van de tolwegen is toegenomen? Ik kan me moeilijk voorstellen dat transportfirma’s zich, voor een paar euro’s, daarmee gaan bezighouden.”

Voor de fietsers komt er wel degelijk een oplossing. “We leggen een alternatief tracé aan zodat fietsers niet meer langs de Turnhoutsebaan hoeven te rijden”, weet hij. “Op die manier kan iedereen gemakkelijk en op een veilige manier het dorp van Molenstede bereiken.”

Op 18 oktober staat er een vergadering op het programma met de stad en de Vlaamse Ombudsdienst. “We hopen dat er nu echt een oplossing uit de bus komt”, horen we bij de bewoners.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Victor Staf Peeters

    De bocht rechttrekken is inderdaad gemakkelijker voor het "zwaar verkeer".

  • Arthur Janssens

    100% juist. Scheuren in de woning hierdoor hebben we ook. Onze stenen brievenbus is al 3 maal omver gereden door snelrijders en mensen onder invloed. Tegen de omheining is er ook al iemand gebotst met een pertotal als gevolg. Ter hoogte van de werken is de grond 1 en al zandsteen wat voor enorme trillingen zorgt door het zwaarder vervoer. Een kilometer verder staat een flitspaal bijna aan Berkenhof, daar gaan ze rustig.

  • Tom Boeckx

    Wat een onzin, ik leef midden op de turnhoutsebaan, vlak naast het Berkenhof, al ruim 10 jaar, en ik ervaar dat toch allemaal niet... het enige waar ge hier last van hebt is helaas verzuurde buren...de asfalt is inderdaad is aan vervanging toe ja... maak anders van heel vlaanders zone 30...

  • Frida Lits

    So what

  • Tom Onckelinx

    Asfalt moet inderdaad vervangen worden. De bocht aan Jeffreys en World wide wines zou met verkeersbord als gevaarlijk moeten aangegeven worden en zone 50(nu 70 en verraderlijk voor sommigen) bord van 50 kan net voor inrit broekstraat geplaatst worden. Vanaf volgende kruispunt met Kruisstraat terug 70 aangeven want altijd rechtdoor?