Bouwbedrijf wil 1,2 miljoen ton zand dumpen aan Damslootmeer in Destelbergen

15 jaar lang en 200 dagen per jaar 1 vrachtwagen per 1,5 minuut door centrum

Het Damslootmeer in Destelbergen.
Didier Verbaere Het Damslootmeer in Destelbergen.
Een aannemer heeft een vergunning aangevraagd voor het uitdiepen van het Damslootmeer in Destelbergen en de aanleg van twee tussentijdse opslagplaatsen voor grond. In werkelijkheid wil de firma uit Stabroek, een wereldspeler in grondverzet, er 750.000 kubieke meter of 1,2 miljoen ton grond dumpen. Daarvoor moeten zo’n 60.000 twintigtonners door Destelbergen rijden.

De timing voor de aanvraag van een vergunning lijkt strategisch gekozen. Heel wat mensen die bezwaren zouden hebben, zijn in vakantiemodus of feeststemming. En er is een wissel van het gemeentebestuur en de deputatie van de provincie. Zij moeten uiteindelijk beslissen over de vergunningen voor aannemingsbedrijf Aertssen uit Stabroek. Het bedrijf had aanvankelijk een ‘natuurinrichtingsplan’ voor het gebied aangevraagd voor een periode van 15 tot 20 jaar. Er loopt een openbaar onderzoek tot 19 januari.

1,2 miljoen ton zand

Maar in werkelijkheid gaat het dus om het massaal dumpen van grond. In de huidige aanvraag wordt een vergunning gevraagd voor de exploitatie, het uitdieping van het meer, de versteviging van de oevers en de aanleg van twee TOP’s (tussentijdse opslagplaatsen van grond) aan de Stapsteenweg en Hooistraat in Destelbergen. In de praktijk gaat het om de aanvoer van 750.000 kubieke meter zand, goed voor 1,2 miljoen ton. En dit gedurende 10 tot 15 jaar.

De plannen voor de opslagplaatsen aan de oevers van het meer.
RV De plannen voor de opslagplaatsen aan de oevers van het meer.

Vijftig vrachtwagens per dag

Er zou enkel gewerkt worden in de periodes dat de zeilclub niet actief is op het meer. Maar dan nog gaat het om gemiddeld 200 dagen per jaar. Volgens een nota van het bedrijf zijn gemiddeld 34 tot 50 vrachtwagens per dag nodig. In praktijk gaat het over 1 vrachtwagen om de 1,5 tot 2 minuten die via de Laarnebaan, de Meersstraat en de Hooistraat naar de Stapsteenweg moeten. En terug uiteraard. Of zo’n 60.000 twintigtonners die door Destelbergen zullen rijden.

Protest

De omwonenden kregen ondertussen een aangetekend schrijven van het bedrijf over het lopende openbare onderzoek en protesteren nu reeds massaal op de sociale media. Maar er is nog geen enkel bezwaar ingediend tegen de plannen. Het gemeentebestuur van Destelbergen zou ook negatief advies geven na onderzoek door de administratie. Dergelijke vrachtwagentrafiek zou immers een zware impact hebben op de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Om maar te zwijgen van de beschadigingen aan de wegen en de waardevermindering van de woningen. Alle info is te vinden op www.destelbergen.be en www.omgevingsloket.be.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.