Vlaamse centen voor heropening Spoorlijn 52

OOK VERBINDING TUSSEN AALST EN DENDERMONDE WORDT ONDERZOCHT

Spoorlijn 52 tussen Dendermonde en Puurs gaat binnenkort weer open.
Foto Geert De Rycke Spoorlijn 52 tussen Dendermonde en Puurs gaat binnenkort weer open.
Vlaanderen maakt geld vrij om de vroegere spoorlijn 52 Puurs-Dendermonde opnieuw te activeren. Ook de spoorlijn 57 Aalst-Dendermonde wordt onderzocht. De onderzoeken kunnen versneld uitgevoerd worden omdat minister Ben Weyts ze wil betalen. In Dendermonde reageren ze alvast positief. "We zijn al langer overtuigd van het potentieel", klinkt het.

De NMBS legde recent de laatste hand aan haar financieel beleidsplan. Daarin werd al melding gemaakt van een onderzoek naar een heropening van de spoorlijn 52 tussen Dendermonde en Puurs en de aanleg van een spoorverbinding 57 tussen Dendermonde en Aalst. Door een akkoord met Vlaanderen over nieuwe spoorinvesteringen, kunnen dertien Vlaamse spoorprioriteiten nu versneld worden aangepakt. Minister Ben Weyts voorziet in totaal honderd miljoen euro aan Vlaamse middelen om te co-financieren in de spoorprioriteiten. Ook de twee Dendermondse spoorprojecten zijn daarbij opgenomen.


De Spoorlijn 52 is ondertussen al jaren in onbruik. Dertig jaar geleden zorgde ze nog voor een verbinding tussen het station Dendermonde en het station Antwerpen-Zuid. Maar momenteel doet de lijn enkel nog dienst als toeristische spoorlijn voor de vzw Stoomtrein Dendermonde-Puurs. Toch werd het voorbije decennium meermaals het idee op tafel gegooid om de spoorlijn weer te openen.

Positieve reacties

Dat een onderzoek naar een heropening van deze spoorlijn 52 nu toch in het investeringsprogramma is opgenomen, wordt positief onthaald in Dendermonde. Eerder sloeg de stad al eens de handen in elkaar met Buggenhout, Sint-Amands en Puurs, die ook langs het traject liggen, om druk op de ketel te zetten in dit dossier. "En dus zijn we zeker blij dat er wat beweging in het dossier komt", zegt schepen van Mobiliteit Niels Tas (sp.a).


Dendermonde gelooft steevast in het potentieel van deze spoorlijn 52. "Een betere ontsluiting met openbaar vervoer richting Antwerpen is zeker welkom", zegt Tas. "Zeker als je de huidige problematiek op de Provinciale Baan en de Mandekensstraat bekijkt. Daar is de verkeersdruk immens. Openbaar vervoer kan dat ontlasten. De infrastructuur is er, maar die zal allicht onvoldoende zijn om hier vandaag de dag treinverkeer toe te laten. Het zal er dus op aan komen goed te bestuderen welke investeringen nodig zijn om de verbinding in orde te maken en te exploiteren en dat af te wegen tegenover het aantal potentiële gebruikers van de lijn."

Boost

Met de spoorlijn 57 Dendermonde-Aalst zou het openbaar vervoer richting Aalst een boost kunnen krijgen. De nodige grond op dit traject is nu al eigendom van de NMBS. Spoorinfrastructuur zou hier wel nog aangelegd moeten worden. "Op onze medewerking kunnen ze rekenen", zegt Tas.


"Op dit traject wordt momenteel werk gemaakt van Farys om een nieuwe waterleiding aan te leggen om de waterproblemen in Oudegem op te lossen. Meteen wordt hier dan ook een fietssnelweg gerealiseerd. We zien ook de spoorweg graag komen, maar dan wel op voorwaarde dat het de andere projecten niet in het gedrang brengt."