Tunnelkoker voor fietsers onder spoorweg Hofstraat is feit

Meer dan twintig werklui zijn een weekend lang betrokken bij de plaatsing van de tunnelkoker.
Geert De Rycke Meer dan twintig werklui zijn een weekend lang betrokken bij de plaatsing van de tunnelkoker.
De tunnelkoker voor fietsers onder de spoorweg aan de Hofstraat in Oudegem is een feit. De fiets- en voetgangerstunnel zal aansluiten op de fietssnelweg tussen Gent en Dendermonde en zal ervoor zorgen dat zwakke weggebruikers in de toekomst niet moeten rondrijden als uiteindelijk de spooroverweg in de Hofstraat wordt gesloten. Bij de werken, die in één weekend klaar moeten zijn, zijn een twintigtal werklui betrokken.

Klokslag 12.12 uur stond de tunnelkoker, een gevaarte van 180 ton, op zijn exacte plaats onder de spoorlijn. Sinds februari waren werklui al in de weer geweest om de koker van vijf meter breed, vier meter hoog en elf meter lang op te bouwen naast de spoorweg. Vrijdagnacht werden de sporen opgebroken en eronder een diepe put uitgegraven. Zaterdagvoormiddag werd daar de tunnelkoker op zijn plaats geschoven, aan de hand van een ingewikkelde hydraulische constructie. Het precisiewerk verliep vlot. Omdat de spoorweg opgebroken was, lag een heel weekend lang het treinverkeer tussen Dendermonde en Schellebelle stil. Tegen maandagochtend moeten de put weer gedempt en de sporen weer op hun plaats, zodat het treinverkeer weer kan opstarten.

De tunnelkoker werd met een hydraulisch systeem centimeter per centimeter op zijn plaats onder de sporen geschoven.
Geert De Rycke De tunnelkoker werd met een hydraulisch systeem centimeter per centimeter op zijn plaats onder de sporen geschoven.

Veilige doorsteek

Het is Infrabel die samen met de provincie Oost-Vlaanderen in dit project investeert. Financiële steun komt er ook van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. De fietstunnel moet zorgen voor een veilige doorsteek voor de fietsers richting Gent, om aan te takken op de fietssnelweg richting die stad, en richting Aalst op de andere fietssnelweg. “De realisatie van de tunnelkoker is een belangrijke stap in dit project”, zegt Charlotte Verbeke van Infrabel. “Aansluitend zullen nu ook de omgevingswerkzaamheden plaatsvinden, met dus de aanleg van de bovengrondse fietspaden. Tegen het najaar dit jaar moet dat allemaal rond zijn. We investeren bijna 1,5 miljoen euro in deze nieuwe infrastructuur voor zwakke weggebruikers. De aanrijhelling van de fietstunnel wordt gesubsidieerd met 346.880 euro.”

De spooroverweg in de Hofstraat is één van de drie overwegen in Oudegem die over afzienbare tijd zal sluiten. In ruil wordt geïnvesteerd in alternatieven. Zo voorziet het Dendermondse stadsbestuur bijvoorbeeld een rechttrekking en verbreding van de Berkestraat. Infrabel en de provincie zorgen dan weer voor betere fietsinfrastructuur, zoals de fietstunnel en fietssnelweg. “Het is een bewuste strategie van Infrabel om overwegen te vervangen”, zegt Verbeke. “Dat gebeurt uit veiligheidsoverwegingen. Er gebeuren nog te veel ongevallen aan overwegen. In het kader daarvan organiseren we ook sensibiliseringscampagnes om in te zetten op meer veiligheid. Het vervangen van de kruisingen van treinverkeer met wegverkeer brengt overigens niet alleen meer veiligheid, maar komt ook de stiptheid van treinen, onderhoudsinterventies en leefbaarheid van de buurt ten goede.”

De spoorlijn tussen Schellebelle en Dendermonde werd onderbroken voor de werken.
Geert De Rycke De spoorlijn tussen Schellebelle en Dendermonde werd onderbroken voor de werken.
Geert De Rycke



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.