Snel werk maken van veiliger fietsroutes

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN DENDERMONDE

Dit smalle fietspad op de Zeelsebaan in Grembergen is niet afgescheiden van het drukke verkeer. Een gevaarlijke situatie.
Copyright : Geert De Rycke Dit smalle fietspad op de Zeelsebaan in Grembergen is niet afgescheiden van het drukke verkeer. Een gevaarlijke situatie.
Ondanks inspanningen de voorbije jaren van het Dendermondse stadsbestuur, blijven heel wat fietspaden er slecht en onveilig bijliggen. Dendermonde is nog lang niet de 'Fietsstad' waar velen over dromen. Hoe kan het beter?

Fietsers die tussen auto's laveren op de Sint-Gillislaan in Sint-Gillis en in de Zandstraat in Appels. Oneffenheden in fietspaden langs onder andere de Mechelsesteenweg. Veel te smalle fietspaden vlak naast druk autoverkeer op de Zeelsebaan. Het zijn maar een paar voorbeelden van een lange lijst knelpunten voor fietsers in Dendermonde. De Fietsersbond kaartte knelpunten en onveilige situaties voor fietsers de voorbije jaren meermaals aan. Er blijkt op dat vlak in Dendermonde nog veel werk aan de winkel. "De inzet voor de fietsers bij deze verkiezingen is bijzonder groot", vat de Fietsersbond samen.

Sp.a-Groen wil voluit inzetten op meer fietscomfort en veiligheid. "Je kiest pas voor de fiets als je veilig en comfortabel kan fietsen", zegt Niels Tas, huidig schepen voor mobiliteit. "Daarom moeten we werk maken van veilige routes naar school, sportclub, werk en jeugdvereniging. Vanuit elke deelgemeente moet een veilige fietsroute naar het centrum bestaan. Minstens vijftig procent van het stadsbudget voor wegenis moet naar voet- en fietspaden gaan. Voor meer veiligheid kunnen ook eenrichtingsverkeer, fietsstraten, knippen in straten en snelheidsbeperkingen zorgen. Infrastructurele aanpassingen maken soms een groot verschil, zoals voetpaduitstulpingen die zorgen dat chauffeurs zwakke weggebruikers beter zien. Vrachtverkeer moet bij begin en einde van de schooluren weg uit schoolomgevingen. Jammer genoeg zijn vooral fietspaden op grote invalswegen ondermaats. Maar daar heeft de Vlaamse overheid de touwtjes in handen. Die zou er prioriteit moeten van maken. In afwachting daarvan pleiten we voor kruispunten waar fietsers en voetgangers niet op hetzelfde moment groen hebben als de auto's."

"Minstens 50 procent van wegenisbudget moet gaan naar voet- en fietspaden."

Niels Tas

Voor CD&V moet het STOP-principe, (Stappen, dan Trappen, Openbaar Vervoer en dan pas Privé-vervoer) een topprioriteit van het stadsbestuur blijven. "Voor grote dossiers rond heraanleg van wegen en fietspaden is echter subsidie nodig", zegt burgemeester Piet Buyse (CD&V). "Jammer genoeg zorgt dat vaak voor heel trage vooruitgang. Sommige dossiers zijn al meer dan tien jaar geleden in gang gezet en nog altijd niet gerealiseerd. En dat ligt niet aan de stad. Gelukkig zit er meer vaart in de realisatie van fietssnelwegen. Die zullen de ruggengraat vormen van een veilig fietsnetwerk doorheen."

Ook Open Vld ziet de traagheid van dossiers als een probleem. "Wachten op subsidie-onteigeningen, financiële beperkingen en goodwill van hogere overheden zijn belemmerende factoren", zegt Laurens Hofman. "Zelf perfect voorbereiden en dossiers promoten bij hogere overheid zijn onze kerntaken."

Gebrekkig onderhoud

"Voet- en fietspaden worden nu te weinig onderhouden, terwijl er wel geld gaat naar prestigieuze projecten die niet zo dringend zijn", meent Marius Meremans van N-VA. "De heraanleg van kruispunt Mechelse Poort, een fietspad langs de N41 en fietssnelwegen staan op stapel, maar er zijn nog veel meer noden. De stad moet dringende herstellingen zelf uitvoeren."

"Voet- en fietspaden worden nu te weinig onderhouden, terwijl er wel geld gaat naar prestigieuze projecten die niet zo dringend zijn."

Marius Meremans

Vlaams Belang wil afgescheiden, goed afgebakende en zo breed mogelijke voet- en fietspaden als grootste streefdoel. "Er moet meer ingezet op fietscomfort: fietspaden zonder putten, zonder bulten en met een egaal wegdek", zegt Barbara Pas. (DND)




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.