Ontwerp van streekgenoot in winkelrekken

JEROEN BUYTAERT ONTWERPT LIMITED EDITION BOTTLES BERNARD-MASSARD

Jeroen Buytaert bij het ontwerp dat hij maakte voor de cavaflessen.
Geert De Rycke Jeroen Buytaert bij het ontwerp dat hij maakte voor de cavaflessen.
Wie in de winkelrekken de nieuwe unieke flessen schuimwijn van Bernard-Massard ziet liggen, mag er prat op gaan dat het ontwerp van een streekgenoot komt. Dendermondenaar Jeroen Buytaert (33) won de ontwerpwedstrijd en ziet zijn tekening nu op honderden 'limited edition bottles' prijken. De grafisch vormgever hoopt op een doorbraak als ontwerper.

De creativiteit is hem met de paplepel ingegeven. Jeroen Buytaert groeide dan ook op in de studio van zijn vader, die decorateur en ontwerper voor televisiedecors was. Ook broer Bram zit in de decorbouw. "Ik erfde van mijn vader de passie voor tekenen, schilderen en ontwerpen", vertelt Jeroen.


"Tekenen heeft altijd in mij gezeten en ik volgde een opleiding grafisch ontwerper. Later volgde ook nog een filmopleiding. Ik werkte voor een reclamebureau en daarna maakt ik videoclips en muziekdocumentaires. Ik draaide ook acht jaar lang mee als vj van de band The Neon Judgement.

Deze cavaflessen liggen vanaf nu in de winkelrekken.
Geert De Rycke Deze cavaflessen liggen vanaf nu in de winkelrekken.

'Moodpie'

Recent besloot Buytaert om zich meer toe te leggen op tekenen en zijn eigen stijl. Onder de artiestennaam Moodpie creëert Jeroen grafische ontwerpen. "Toen ik op internet de oproep zag voor de ontwerpwedstrijd van Bernard-Massard besloot ik onmiddellijk om mee te doen", vertelt hij. "Ik ontwierp een tekening met vissen in een psychedelische onderwaterwereld. De 'blub' en bubbels in de tekening verwijzen naar de bubbels in schuimwijn."


Uit honderden inzendingen koos een professionele jury het ontwerp van Buytaert, samen met die van nog vijf andere ontwerpers, uit om te verwerken tot cover van een hele reeks 'limited edition bottles'. Die worden gelanceerd naar aanleiding van de nakende eindejaarsperiode. De flessen zijn tot januari terug te vinden in de winkelrekken van Delhaize en Carrefour. "Fantastisch", vindt Jeroen. "Heel wat mensen gaan zo kennismaken met mijn ontwerp. In de capsules van de flessen zit overigens een code waarmee iedereen kan deelnemen aan een online-wedstrijd. Daarmee is een kunstwerk van mijn hand te winnen."

Doorbraak

Buytaert wil zich meer en meer toeleggen op tekenen en schilderen en hoopt dat het project van Bernard-Massard meehelpt aan een doorbraak. "Ik heb heel lang alleen maar voor mijn eigen plezier ontwerpen gemaakt", vertelt Buytaert.


"Ik tekende voor mezelf, als uitlaatklep. Maar sinds kort wil ik hier toch meer mee buitenkomen. Ik post dingen op Facebook, nam deel aan de kunstmark in Zele en aan de Walking Dender in Dendermonde. Ik krijg zoveel positieve feedback dat ik zeker door wil gaan."

Grafitti

Ook een grote muur van de ontspanningsruimte in kindertehuis Dageraad in Hamme fleurde Buytaert op met grote grafitti, op vraag van serviceclub Ladies Circle. En de visuele animatie tijdens Katuit op de toren van het Belfort om de datum van de volgende Ros Beiaardommegang aan te kondigen, was van Jeroen. "Ondertussen speel ik met het idee om nog wel meer te doen met het Ros Beiaard", zegt hij. "De drie Gildenreuzen Mars, Indiaan en Goliath in een nieuw design steken bijvoorbeeld. Maar dat is voorlopig een verrassing."


Wie naast de unieke limited edition bottles van Bernard-Massard nog een extraatje wil, kan tijdens de komende Kerstmarkt in Dendermonde in Huis van Winckel terecht. Daar zal Buytaert zeefdrukken van het ontwerp aanbieden. Wie er eentje koopt, krijgt er een fles bovenop.