Campagne voeren saai ? Niet met deze politici.

De ene kiescampagne is de andere niet. Saaie borden? Weinig originele flyers? Verschillende kandidaten in onze regio bewijzen dat campagne voeren ook anders kan. Zij schakelen fiets en driewieler in of zelfs een drone. Ook animatiefilmpjes brengen wat leven in de brouwerij. Reclame maken voor jezelf hoeft dus niet saai te zijn, maar het gebeurt wel altijd op eigen risico. Zelfs al je door je originaliteit in het ziekenhuis belandt.
Het filmpje van Dirk Abbeloos richt zich vooral op de schulden van de stad.
RV Het filmpje van Dirk Abbeloos richt zich vooral op de schulden van de stad.

Ludiek animatiefilmpje vervangt folders

Affiches en folders hebben voor Dirk Abbeloos uit Sint-Gillis, huidig schepen van financiën en begroting in Dendermonde en kandidaat op de vierde plaats voor CD&V, hun beste tijd gehad. Hij kiest voor ludieke animatiefilmpjes om zijn boodschap te brengen. "Als wat creatieve vrienden er zich mee moeien, dan krijg je dit", lacht Abbeloos. "Mijn slogan is niet voor niets 'Dirk = duidelijk' en dus maak ik één en ander duidelijk via enkele leuke filmpjes. Met financiën heb ik geen gemakkelijke materie onder mijn bevoegdheden gehad. Gelukkig waren de vrienden daar om op een originele en leuke manier met een animatie één en ander duidelijk en toegankelijk te maken voor de inwoners." Hoe Abbeloos de schuldenberg van Dendermonde halveerde en de schuldenlast van de stad kon terugdringen, is te zien via https://www.youtube.com/watch?v=vEJ-ggWrNzgAls een Don Quichot op een varken, symbool vin het wapenschild van Sint-Gillis, trekt hij ten strijde tegen geldverspilling, inclusief knipooog Suske-en-Wiske-gewijs op het einde.

N-VA'er bouwt rode driewieler om: "Geen tijd om hem geel te verven"

Rik De Vreese , elfde plaats op de N-VA-lijst in Dendermonde, in zijn Italiaanse Piaggo.
Copyright : Geert De Rycke Rik De Vreese , elfde plaats op de N-VA-lijst in Dendermonde, in zijn Italiaanse Piaggo.

Rik De Vreese, kandidaat op de elfde plaats voor N-VA Dendermonde, doet zijn kiescampagne opvallen in het straatbeeld. Hij leent de Italiaanse Piaggio driewieler van een neef om in Dendermonde rond te toeren met zijn verkiezingsborden. De laadbak van de unieke motorfiets is er volledig voor omgebouwd. "Ik oogst veel bekijks als ik rondrijd", stelt De Vreese vast. "Het leukste is de lach op de mond van voorbijgangers als ik passeer." De Vreese komt voor de eerste keer op. Hij was jarenlang zaakvoerder van meubelzaak Meubelen De Vreese/DV Woonidee. "Zo'n uniek voertuigje helpt wel mee aan de naamsbekendheid. Ik ben blij dat ik onthouden heb dat mijn neef ooit zo'n Piaggio kocht, nadat hij er tijdens een reis in Italië verliefd op werd. De pickup doet me goed dienst." Al stelt De Vreese wel een minpuntje vast. "De kleur van de carrosserie is rood", lacht hij. "Er was geen tijd om hem een gele kleur te geven."

Campagne voeren kan schadelijke gevolgen hebben: Anny breekt bekken tijdens bedeling folders

Anny Crick in haar ziekenhuisbed.
Copyright : Geert De Rycke Anny Crick in haar ziekenhuisbed.

Campagne voeren kan ook zware gevolgen hebben. Voor Anny Crick (59), kandidate op de zesde plaats voor Vlaams Belang in Buggenhout, draaide de kiesstrijd helemaal anders uit dan gepland. De voormalige uitbaatster van café Onder den Toren kwam zonet tijdens een avondje flyers bussen zwaar ten val. "Ik mistrapte me en lag plots een halve meter lager op de grond", vertelt Anny. "Resultaat is een bekkenfractuur en een geraakte ruggenwervel. Ik werd meteen opgenomen in het Sint-Blasiusziekenhuis van Dendermonde. Drie weken buiten strijd. De rest van de kiescampagne breng ik dus in het ziekenbed door. Dat is een flinke opdoffer, want ik wilde me volop inzetten voor de kiescampagne. Buggenhout is altijd goed geweest voor mij en nu wil ik iets terug doen voor Buggenhout. Maar het is zeker niet omdat ik plat lig, dat de ambitie en het engagement weg zijn. Bovendien heb ik heel goede medekandidaten, die zich nu nog harder inzetten om alle flyerrondes rond te krijgen."

Campagne op grote hoogte

Een screenshot uit het drone-filmpje van Ilse Pissens.
RV Een screenshot uit het drone-filmpje van Ilse Pissens.

Ilse Pissens, kandidate op de vijfde plaats voor Open Vld in Lebbeke, zocht het in hogere regionen voor haar campagne. Op verschillende foto's en filmpjes toont ze een "high five" naar een drone. Om de luchtbeelden bekend te maken, deelde ze bij alle Lebbekenaren flyers uit met een zelf ontworpen QR-Code. "Wie die inscant met zijn smartphone, komt op een website terecht en kan daar ontdekken waar die high five of 'geef me de vijf' voor staat", zegt Pissens. "Kiezers vinden me niet alleen op de vijfde plaats op de kieslijst, ik heb ook vijf actiepunten en het refereert onder andere naar het 'geef me de vijf'-gedragsprogramma voor kinderen met autisme."




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.