Discussie over ringweg blijft

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN DEINZE-NEVELE

Het stadsbestuur legde halverwege deze legislatuur haar mobiliteitskaarten op tafel. Een doorsteek, ringweg, stationsboulevard tussen de gewestwegen Kortrijksesteenweg (N43) en de Gaversesteenweg (35) zou de verkeersdruk op het centrum van Deinze moeten ontlasten. De nieuwe weg loopt door het shoppingpark Driespoort, het voetbalveld en feestzaal Ter Wilgen, onder de Poelstraat en onder de spoorweg. Maar geen enkele oppositiepartij is hier voorstander van.

"In Deinze spreekt men al 50 jaar van een ringweg", zegt burgemeester Jan Vermeulen (CD&V). "Nog twee huizen en twee stukjes grond kopen en hij ligt er. We hebben dit gedaan in overleg met vele eigenaars en partners. Liefst tien verschillende eigendommen hebben we al gekocht. We gaan die ringweg in stappen aanleggen. Eerste een trage weg, dan via een tijdelijke eenrichting de wijk ontsluiten en tot slot de stadsboulevard met tunnels. Dan hebben we een stadsboulevard met randparkings, essentieel om het centrum leefbaar en verkeersveilig te houden. Het vele sluipverkeer door de Poelstraat verdwijnt dan eindelijk onder de grond. Met de ringweg zetten we een grote stap vooruit, maar alles oplossen lukt niet met infrastructuur alleen. We moeten bereid zijn om meer te stappen en meer te trappen, zodat er vooral geen autoverkeer bijkomt in en door Deinze." Open Deinze-lijsttrekker Norbert De Mey ziet in de ringweg een deel van de oplossing: "Deze doorsteek zal op termijn het fileprobleem oplossen. Sommigen staan nu zeer twijfelachtig tegenover het idee, maar we moeten het een kans geven. Het mobiliteitsplan dat nu voorligt was nodig, want zonder plan zagen we de nodige subsidies aan onze neus voorbij gaan en dan lag het mobiliteitsdossier helemaal stil."

De plannen van het huidige bestuur kunnen nog steeds niet rekenen op de steun van de oppositie. "De ringweg is geen oplossing voor Deinze", zegt Freija Dhondt (sp.a plus). "De ingreep zal een enorme impact hebben op de leefbaarheid van de omgeving. Het kruispunt Volhardingslaan/Gaversesteenweg is vandaag al ontzettend druk, maar zal nog meer belast worden als er een ringweg wordt aangelegd. Onze partij doet geen wilde beloftes over bruggen en tunnels, die financieel onhaalbaar zijn. We willen in het centrum van Deinze drie lussen creëren waardoor het verkeer zich vlotter kan verspreiden: de Centrumlus, de E17-lus en de Petegemlus. Deze zijn realiseerbaar met beperkte ingrepen waardoor ze snel uitvoerbaar zijn."

Shuttles

N-VA blijft vasthouden aan haar idee van een ring rond het centrum. "Doorgaand verkeer en vrachtverkeer dat niet in het centrum moet zijn, houden we zo uit de stad", zegt lijsttrekker Sabine Vermeulen (N-VA). "Andere ideeën zijn elektrische shuttles voor verbindingen tussen de centrumstraten en shoppingcentra vanaf de randparkings en betere busverbindingen."

Ook GroenRood verkiest liever andere oplossingen voor het fileprobleem in Deinze. Lijsttrekker Annick Verstraete: "Het aantal auto's moet verminderen en dat kan alleen door een mentaliteitswijziging. Ook het aanleggen van winkel-wandelboulevards, het verbeteren van de fietsvoorzieningen in het centrum zoals bredere fietspaden, de aanleg van afgescheiden fietspaden van de deelgemeenten naar het centrum én de stations zijn nodige ingrepen. We moeten volop inzetten op meer openbaar vervoer. Wij pleiten voor het heropenen van de stations Astene en Grammene en het behoud van de stations in Landegem en Hansbeke. Als we mensen uit de auto willen halen, moeten er andere mogelijkheden zijn om mobiel te zijn."

(ASD

Een herkenbaar beeld genomen op de Gaversesteenweg (N35) op een vrijdagavond tijdens de avondspits.
Anthony Statius Een herkenbaar beeld genomen op de Gaversesteenweg (N35) op een vrijdagavond tijdens de avondspits.
De reservatiestrook in het Driespoort shoppingpark. Hier zal de ringweg - grotendeels ondergronds - aangelegd worden.
Anthony Statius De reservatiestrook in het Driespoort shoppingpark. Hier zal de ringweg - grotendeels ondergronds - aangelegd worden.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Thomas Oosterlynck

    1ring rond deinze hoe moeilijk kan het zijn niet in stukken of in lussen