Politie Westkust waarschuwt voor phishing: weer twee inwoners gepluimd
Een vrouw uit De Panne deed aangifte nadat er een aardige som geld van haar rekening was verdwenen. De vrouw had enkele dagen daarvoor een mail gekregen van haar bank waarin ze via een link haar bankgegevens moest aanpassen. Ze moest ook haar pincode invoeren. Het werk van oplichters, want banken zouden immers nooit via mail of telefoon vragen om gegevens aan te passen en zeker niet om een pincode te geven. Bovendien zag de URL van de link er dubieus uit.
Een inwoner van Koksijde schreef dan weer een aanzienlijke som geld over om iemand naar België te laten overvliegen. De persoon kwam echter nooit aan en reageert niet meer. Hoewel dit niet onder phishing valt, speelde het internet wel een grote rol. In beide gevallen ging het om enkele duizenden euro’s.
Ook een vrouw uit Nieuwpoort deed aangifte omdat ze werd opgebeld door iemand die zich uitgaf voor bankbediende en om gegevens vroeg, maar de vrouw ging er gelukkig niet op in. Ook een inwoner uit Koksijde deed aangifte toen hij net op tijd besefte dat een boete van Interpol vals was.
Phishing blijft een vaak voorkomende vorm van oplichting en de politie vraagt dus om extra alert te zijn. Meer tips om phishing te vermijden vindt u op de website van de Federale Politie.
Reacties