"We sluiten af met goed gevoel"

LUC EN MARIANNE IN DE BLOEMETJES GEZET DOOR PLOPSA, DAT HUN CAMPING KOCHT

Uitbaters Luc en Marianne op hun camping, die nu eigendom is van Plopsa.
Foto Proot Uitbaters Luc en Marianne op hun camping, die nu eigendom is van Plopsa.
Met lovende woorden en een boeketje bloemen wuifde Plopsa-ceo Steve Van den Kerkhof campinguitbaters Marianne Backqué (55) en Luc Van Ghelluwe (61) uit. Liefst 52 jaar was camping Ter Hoeve eigendom van de familie Van Ghelluwe. Plopsaland behoudt als nieuwe eigenaar de camping, maar wil er ook een 150-tal gethematiseerde vakantiehuisjes bouwen.

Duidelijk geëmotioneerd namen Luc Van Ghelluwe en Marianne Backqué de dankwoorden in ontvangst. Plopsa-ceo Steve Van den Kerkhof had voor hen een afscheidsmoment georganiseerd waarop om en bij de 450 kampeerders aanwezig waren. "Het doet ons wat om zoveel van onze gasten hier te zien. We stopten er eind vorig jaar in alle stilte mee maar appreciëren zeker dit gebaar", reageerde het koppel. Het waren Lucs ouders, wijlen Maurits en Madeleine, die 52 jaar terug naast hun boerderij een camping startten. "Waarom hij net voor dat concept koos, weet ik niet maar hij heeft het altijd met hart en ziel gedaan. Ik ben er opgegroeid. Amper zestien jaar was ik toen ik aan de receptie aan de slag kon. In één uur tijd konden er tot 35 kampeerders staan aanschuiven dus ik werd direct voor de leeuwen gegooid. Gelukkig vond ik in Marianne mijn perfecte teamgenoot." Zij is van opleiding kleuterleidster maar koos uiteindelijk voor de camping. "Ik deed het horecapunt terwijl mijn man zich toelegde op het onthaal en het onderhoud", vult Marianne aan. "In het hoogseizoen werkten we met drie mensen. Vanaf Pasen stond alles in het teken van de camping. Vakantie namen we in de winter."

Volkse sfeer

Camping Ter Hoeve is gevestigd in de Duinhoekstraat vlakbij Plopsaland. "De komst van dat pretpark betekende een boost voor ons bedrijf", geeft Luc toe. "Meli-park was er al toen we de camping startten. Ook daarvan hebben we een graantje meegepikt maar Plopsaland spreekt een publiek aan dat van veel verder komt. We zijn uitgegroeid tot een gezinscamping waar er tijd is voor een gemoedelijke babbel, vaak met een kwinkslag. Een goeiedag was voor ons een automatisme. En ons cliënteel hebben we zelf gevormd. Als campinguitbater moet je selectief zijn wil je een goed imago behouden. We blikken met heel veel voldoening terug op ons levenswerk. We lieten onze gasten vrij en als ze iets wilden organiseren, werkten we daar graag aan mee. Zo herinner ik me nog een bloemencorso. Tientallen kinderen hadden papieren bloemen geknutseld en deden daarmee de toer van het park. Een ander hilarisch moment was het spel 'Waar schijt het schaap' of de verkiezing van een mister en miss Camping. Die volkse sfeer was typerend. Het moedigde ons aan om verder te doen. Werkdagen van vijftien uur waren geen uitzondering. Het fijne contact met de vele gasten maakte dat ruimschoots goed. We zijn er altijd volledig voor gegaan." Het terrein is in oppervlakte meer dan verdubbeld de voorbije halve eeuw naar 6,5 hectare vandaag.

Overname

Marianne en Luc hebben twee dochters: kapster Stephanie (32) uit Adinkerke en kleuterleidster Sophie (28) uit Bellegem. "Zij zagen het niet zitten om de camping over te nemen. Met Steve (Van den Kerkhof nvdr) hebben we altijd een goed contact gehad", vertelt Luc. "We wisten dat hij interesse had om de camping over te nemen. Wat de doorslag gaf? De zegen van ons vader. Hij moedigde ons aan het aanbod van Plopsaland aan te nemen. Het was dan ook een logische beslissing. Helaas overleed hij eind vorig jaar, net toen we afscheid namen van de camping. Ook ons moeder is overleden. We hebben alle vertrouwen in de toekomst van de camping. Zelf blijven we de boerderij in Adinkerke runnen. We leggen ons daar toe op de akkerbouw. En we zullen nu zelf tijd hebben om te reizen en ook fietsen doen we graag. Wie weet beginnen we zelf wel te kamperen. De Noorse Fjorden zijn alvast een droom, maar ook Frankrijk is een prachtig land."