Bewoners Broekstraat eisen verkeersremmers

Tot 160 per uur op weg met maximumsnelheid van 70 per uur

Bewoners van de Broekstraat in Opstal klagen de verkeersonveiligheid in hun straat aan. Dertig procent van de chauffeurs rijdt er te snel, met topsnelheden tot 160 kilometer per uur. Inwoners dringen aan op snelheidsremmers en veiligere oversteekplaatsen.
Tine Moens met haar kinderen aan de fietsoversteekplaats die aan een bocht ligt.
Geert De Rycke Tine Moens met haar kinderen aan de fietsoversteekplaats die aan een bocht ligt.

De problemen situeren zich vooral in het laatste stuk van de Broekstraat, aan de grens met Opwijk. Verkeersmetingen van de lokale politie wijzen op een probleem. 38,28 procent van de chauffeurs reed tijdens een recente controle de voorbije zomer meer dan zeventig kilometer per uur en dus te snel. Vier procent reed zelfs meer dan negentig per uur. De hoogst genoteerde snelheid bedroeg zelfs 160 kilometer per uur. In de Broekstraat passeerden die dag 17.230 voertuigen.

"De Broekstraat is in het laatste deel een rechte baan, zonder dat ook maar iets chauffeurs aanzet trager te rijden", zegt bewoonster Tine Moens. "Maar snelheid is lang niet het enige probleem. De fietsoversteekplaats ter hoogte van de Wiesbeek is levensgevaarlijk. Die bevindt zich vlak aan een bocht en fietsers moeten een erg lang traject afleggen omdat de oversteek schuin over de rijweg loopt. Het is onbegrijpelijk dat een toestand als deze kan standhouden, terwijl hier dagelijks honderden schoolkinderen rijden."

De Wiesbeek als veiliger alternatief voor de Broekstraat blijkt ook al geen oplossing. "Ook hier rijden auto's, terwijl ze hier eigenlijk niet moeten zijn, en ze rijden te snel", schetst Moens. "De gevaarlijke oversteek aan het kruispunt Broekstraat met Wiesbeek mijden, kan door te kiezen voor het knooppunt van de Wiesbeek met de Processieweg en de Broekstraat. Maar daar is niet eens een markering om over te steken. En bezoekers van het natuurgebied aan de Broekstraat hebben ook al geen oversteekplaats."

Naar 50 per uur

Het nieuwe mobiliteitsplan voorziet dan wel een daling van 70 naar 50 kilometer per uur in de Broekstraat, bewoners geloven niet dat dit voldoende zal zijn. Ze krijgen daarbij steun van gemeenteraadslid Dirk Stallaert (CD&V). Hij drong al tijdens verschillende gemeenteraden aan op een oplossing. "Want zonder maatregelen zal hier altijd te snel gereden worden", zegt hij.

De buurt dringt dan ook aan op extra verkeersmaatregelen. "Ter hoogte van de toegang tot het natuurgebied moet een snelheidsremmer komen, samen met een zebrapad", meent Stallaert. "Ook voor het plateau aan de Processiebaan, komende van Opwijk, is een snelheidsremmer nodig. En op het plateau is een markering als oversteekplaats welkom. Van de Wiesbeek maken we een fietsstraat, zodat wagens geen fietsers mogen inhalen. Tot slot zijn nog verkeersspiegels in de Broekstraat aan de uitrit Wiesbeek en aan de bocht in de Wiesbeek nodig."

Stallaert zette het dossier op de agenda van de jongste gemeenteraad. Een antwoord van de meerderheid is er echter nog altijd niet. Die wil eerst het advies van de lokale politie bekijken.




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • marcel vandensteen

    een echte politieker dat is 12 auto's per minuut en dat dag en nacht

  • Sandy Vanroose

    Amai, 17.230 voertuigen op één dag, in opstal in 1 straat, WoW, en geen file? Ik zal ook langs daar rijden.