Viaduct zeker tot donderdag dicht

BETONSCHADE AAN HERMANN-DEBROUX ZAL ZWARE HINDER VEROORZAKEN

Verkeer mag het viaduct, dat dagelijks zo'n 50.000 weggebruikers te slikken krijgt, niet meer op. Er wordt dan ook zware hinder verwacht.
Foto Dierickx Verkeer mag het viaduct, dat dagelijks zo'n 50.000 weggebruikers te slikken krijgt, niet meer op. Er wordt dan ook zware hinder verwacht.
Na de vele veiligheidsproblemen in de Brusselse tunnels zijn er nu ook stabiliteitsproblemen op het viaduct Hermann-Debroux. De betonstructuur is aangetast en daarom blijft het viaduct al zeker tot donderdagochtend afgesloten. De 50.000 wagens die er dagelijks passeren, moeten nu omrijden via de Tervurenlaan. Er wordt zware hinder verwacht.

Sinds begin vorig jaar wordt er in het Brussels Gewest een doorgedreven inspectieronde van alle tunnels, viaducten en bruggen afgewerkt. Die inspectieronde kwam er nadat verschillende tunnels - waaronder de Stefania-, Rogier- en Montgomerytunnel - met 'kwaaltjes' bleken te kampen. Zo bleef die laatste tunnel vorig jaar zelfs tien maanden dicht omdat de veiligheid er wegens een verzakte dakplaat gewoon niet langer gegarandeerd kon worden.


Tijdens één van die inspecties werd in de nacht van donderdag op vrijdag duidelijk dat er ook wat schort aan het viaduct Hermann-Debroux in Oudergem, dat de uitloper van de E411 vanuit Namen verbindt met het centrum van Brussel. "Bij een eerste visuele controle leek er niets mis te zijn", zegt Steven Fierens, woordvoerder van Brussel Mobiliteit, dat instaat voor de wegeninfrastructuur in de hoofdstad. "Maar tijdens een tweede, meer doorgedreven inspectie werd over een afstand van tien meter schade aan de betonstructuur vastgesteld. De schade is niet zichtbaar, maar situeert zich in de dragers van het viaduct, dat dagelijks 50.000 wagens te slikken krijgt. Omdat we niet zeker weten wat de mogelijke gevolgen voor de stabiliteit zijn, hebben we beslist om het viaduct in de nacht van vrijdag op zaterdag preventief te sluiten tussen de aftakking naar de Waversesteenweg en het metrostation Beaulieu."

Koffiedik kijken

Voor sluitingen langer dan 72 uur moet Brussel Mobiliteit de toestemming van de Brusselse regering vragen. En die vindt de situatie ernstig genoeg om het viaduct, dat in 1973 gebouwd werd en in 2002 een laatste grondige controle onderging, al zeker tot donderdagochtend te sluiten. "Pas in de loop van woensdag krijgen we de resultaten binnen van het onderzoek naar de staat van het beton", aldus nog Fierens. "Op basis daarvan zal bepaald worden of het viaduct nog langer afgesloten moet blijven en welke mogelijke herstellingswerken uitgevoerd moeten worden. Het is momenteel dus nog koffiedik kijken of en wanneer het viaduct opnieuw vrijgegeven kan worden." Volgens Oudergems burgemeester Didier Gosuin (Défi) is een "brutale sloop" van het viaduct evenwel niet aan de orde.

Kies openbaar vervoer

Brussel Mobiliteit verwacht de komende dagen alleszins een pak verkeershinder. De 50.000 wagens die dagelijks over het viaduct moeten, zullen nu over de Brusselse Ring en de Tervurenlaan gestuurd worden. "Gemakkelijk zal het niet worden", beseft Steven Fierens. "Het viaduct is een belangrijke verkeersas richting hoofdstad. We raden automobilisten dan ook aan om voor het openbaar vervoer te kiezen tot het viaduct weer open is. Het lokale verkeer aan metrostation Beaulieu zal tijdens de sluiting omgeleid worden via de Beaulieulaan en richting Oudergem via de Waversesteenweg. Mobiris, het Gewestelijke Mobiliteitscentrum, zal de verkeerssituatie permanent monitoren en waar nodig de afstelling van de verkeerslichten aanpassen.