Picknickers eisen meer plaats voor fiets

VERENIGINGEN WILLEN MINDER RIJSTROKEN VOOR AUTO'S IN DE WETSTRAAT

De Brusselse Wetstraat werd even omgetoverd tot een gezellig straatfeest.
Foto Baert De Brusselse Wetstraat werd even omgetoverd tot een gezellig straatfeest.
Enkele honderden mensen hebben gisteravond gepicknickt op de Brusselse Wetstraat. Ze vroegen er meer plaats voor fietsers en voetgangers en een vermindering van het aantal rijstroken voor auto's van vier naar drie. Minister van Mobiliteit Pascal Smet zal niet meteen gehoor geven aan die vraag en wil prioriteit geven aan de straten waar nog geen afgescheiden fietspad is.

Vorig jaar reden er volgens de Fietsersbond in september tussen de 600 en de 900 fietsers per uur door de Wetstraat. Maar langs de vier rijstroken voor auto's moeten fietsers en voetgangers het smalle voetpad delen. Fietsverenigingen GRACQ, de Fietsersbond en EUCG sloegen gisteren daarom samen met Critical Mass Brussel, GEBOV, BRAL en het burgerplatform Bruxsel'air de handen in elkaar en organiseerden een guerrilla-picknick.

Voet- en fietspad te klein

"De inrichting van de Wetstraat past niet meer in het huidige tijdsbeeld", aldus Mikaël Van Eeckhoudt, algemeen directeur van de Fietsersbond. "De Wetstraat is in 2002 vernieuwd, maar meteen daarna was al duidelijk dat het voet- en fietspad te klein was. Vijftien jaar later is dat probleem alleen nog maar groter geworden." Van Eeckhoudt pleit er daarom voor om het aantal rijstroken voor auto's op de Wetstraat van vier naar drie terug te brengen. "De Wetstraat is een autosnelweg in het midden van de stad, waar voornamelijk pendelverkeer op rijdt. Dat is niet meer van deze tijd."

"Onaanvaardbaar"

Volgens Danny Smagghe van Touring is het schrappen van een rijstrook voor extra plaats voor fietsers zinloos. "Voor ons is dit voorstel compleet onaanvaardbaar. Je creëert daarmee een probleem en stuurt de wagens de woonwijken in. Het is belangrijk dat we het fietsgebruik bevorderen, maar dat mag niet ten koste gaan van het versmallen van een hoofdweg. Bovendien zijn de cijfers over het aantal fietsers in Brussel schromelijk overdreven. Tijdens de spitsuren kunnen er inderdaad 600 fietsers per uur zijn, maar daarvoor en daarna is het een pak minder in de Wetstraat. Ik heb trouwens nog geen weet van een ongeval tussen een fietser en een voetganger op de Wetstraat."


Op het kabinet van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet vinden ze het positief dat de fietsers zich laten horen. Toch zal er deze legislatuur geen extra plaats gemaakt worden voor de fietser in de Wetstraat. "We kiezen ervoor om afgescheiden fietspaden aan te leggen waar er momenteel nog geen zijn zoals op de Kleine Ring, of fietspaden te vernieuwen zoals op de Rooseveltlaan", aldus Matthias Dobbels, woordvoerder van Smet. "Daarna bekijken we in de hele zone hoe we de fietsinfrastructuur kunnen verbeteren. Zo is het mogelijk dat we de zone tussen de Wetstraat en de Belliardstraat toegankelijker maken voor fietsers."