Masterplan Metro Noord is af

BRUSSELSE REGERING BESLIST BEGIN APRIL OVER UITBREIDING

Zo ziet het tracé eruit.
Foto Infografiek HLN Zo ziet het tracé eruit.
Het masterplan voor de nieuwe Brusselse Metrolijn 3 (Noord) is afgewerkt. Beliris heeft het plan voorgesteld aan de kabinetten van de Brusselse regering en als de regering eind maart de plannen goedkeurt, volgt de voorstelling begin april. De uitbreiding van de metro is een van de grootste infrastructuurwerken die voor de komende tien jaar op het programma staat.

De Brusselse Regering heeft in mei van vorig jaar het definitieve tracé van Metro Noord vastgelegd. Metrohaltes Liedts, Collignon, Waelhem, Riga, Linde, Vrede en Bordet worden de nieuwe haltes van metrolijn drie in Schaarbeek en Evere. Er is ook een mogelijkheid om de lijn op termijn door te trekken tot Haren. In het noordstation wordt de lijn gekoppeld aan de ondergrondse tram- of premetrolijn 3, die over de Noord-Zuidverbinding loopt tot aan station Albert in Sint-Gilis. Daarvoor moet die lijn omgetoverd worden tot geautomatiseerde metrolijn.


Beliris heeft nu een Masterplan opgesteld waarin het aanbevelingen formuleert over de precieze plaatsing van de nieuwe metrostations en de fasering van de werken. In dat plan staan vooral technische zaken zoals de exacte plaatsing van de stations, ventilatie en nooduitgangen. Op het einde van de maand komt die op het bord van de Brusselse regering, die begin april meer duidelijkheid zou scheppen. "De beslissing is nu in handen van de Brusselse regering. Het is nu aan hen om een beslissing te nemen", aldus Marianne Hiernaux, woordvoerster van Beliris. Op het kabinet van minister van Openbare Werken Pascal Smet (sp.a) wou men niet bevestigen of er deze maand een beslissing valt.


De kostprijs van de metro werd in het verleden geraamd op 570 miljoen euro. In een eerdere planning zou in 2015 en 2016 de aanvraag voor een stedenbouwkundige en milieuvergunning volgen. 2017 wordt het jaar van de aanbestedingen, zodat in 2018 met de bouw gestart kan worden. Pas ten vroegste vanaf 2022 zal het nieuwe metrotraject in gebruik genomen worden. De uitbreiding van de metro richting Schaarbeek en Evere is noodzakelijk om de groeiende vraag naar openbaar vervoer in het noorden van het gewest op te vangen. Ook een zuidelijke metrolijn richting Vorst en Ukkel wordt nog bestudeerd.