Hebben werken Noord-Zuidas veiliger gemaakt? 450 mensen testen het in grootste rampoefening ooit

Twee treinen ‘botsen’ ter hoogte van Centraal Station

Een gewonde vrouw wordt tijdens de rampoefening weggevoerd.
Dieter Nijs Een gewonde vrouw wordt tijdens de rampoefening weggevoerd.
Twee treinen botsen ter hoogte van het Centraal Station, met 29 gewonden als gevolg. Met dat scenario gingen meer dan 450 hulpverleners en figuranten zaterdagnacht aan de slag in wat de grootste rampoefening ooit was op de Brusselse Noord-Zuidas. 

Om de rampoefening zo realistisch mogelijk te maken, werden tweehonderd figuranten ingezet. Voorts namen ook zeventig brandweermannen deel, net als medisch personeel en politie. 

Omstreeks 1 uur werd ter hoogte van het Centraal Station een botsing in scène gezet. Twee treinen reden er met lage snelheid tegen elkaar, met 29 gewonden als gevolg. De hulpdiensten — naast brandweer en spoorwegpolitie ook medische en sociale diensten, de lokale politie en Securail — waren snel ter plaatse. Omdat het ook brandde en er hevige rookontwikkeling was, moesten zij de reizigers snel evacueren. Dat gebeurde onder meer via de nieuwe nooduitgang ter hoogte van de Komediantenstraat. Twee uur later werd de reddingsoperatie — met operationele commandopost, veiligheidsperimeter, twee vooruitgeschoven medische posten en een opvangcentrum — afgerond.

Gewonden krijgen de eerste zorgen toegediend.
Dieter Nijs Gewonden krijgen de eerste zorgen toegediend.

“We mogen terugblikken op een geslaagde rampoefening”, zegt Frédéric Petit, woordvoerder van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. “Alle reizigers werden op tijd geëvacueerd. Voor ons eigen personeel — maar ook voor de hulp- en ordediensten — is het belangrijk dat dergelijke oefeningen gehouden worden, zodat zij weten hoe er ingegrepen moet worden wanneer zo’n ramp werkelijkheid zou worden. En intern kunnen we ons noodplan verfijnen aan de hand van de resultaten van zo’n oefening.”

Drie extra nooduitgangen

Dat de rampoefening nu op poten gezet werd, is niet onlogisch. Het was immers meteen ook het sluitstuk van de vier jaar durende werken op de Noord-Zuidas. Die werd stevig onder handen genomen, met als doel te voldoen aan de modernste eisen op het vlak van veiligheid en betrouwbaarheid. In overleg met de hulpdiensten werden drie nieuwe nooduitgangen gecreëerd, waardoor het totaal nu op vijf komt te staan. Ook kwam er een nieuwe waterleiding over een afstand van vier kilometer, met acht afzonderlijke voedingspunten om te voldoen aan de vereisten van de brandweer inzake druk en debiet. Ook werden er vijftien kasten met noodmateriaal voor de brandweer geplaatst. Voorts werden dienstpaden over een afstand van meer dan elf kilometer aangelegd om reizigers vlotter te evacueren, kwamen er honderd camera’s bij, meer verlichting, en tachtig noodtelefoons.

Ook de Rail Route, een brandweerwagen die op de sporen kan rijden, werd ingezet.
Dieter Nijs Ook de Rail Route, een brandweerwagen die op de sporen kan rijden, werd ingezet.

Tot slot werd een volledig nieuw ventilatiesysteem geïnstalleerd. Dat wordt bij een brand automatisch geactiveerd en kan de locatie van de brand snel detecteren. Het systeem bepaalt vervolgens op welke manier de rook het snelst afgevoerd kan worden. Sommige ventilatoren voeren lucht aan, andere zuigen de rook af. “Ook over die nieuwigheden in de tunnel mogen we tevreden zijn”, aldus nog Petit. “Alles verliep vlekkeloos. Uiteraard volgt er in de komende weken nog een debriefing en zal er bepaald worden waar er eventueel nog iets bijgeschaafd moet worden.”

De totale investering van de werken bedroeg 110 miljoen euro. Dagelijks rijden 1.200 treinen over de zes sporen van de Noord-Zuidas.

Het Centraal Station werd volledig afgesloten in het kader van de oefening.
Dieter Nijs Het Centraal Station werd volledig afgesloten in het kader van de oefening.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.