Ga naar de mobiele website
^ Top

Brandweer rijdt zich helemaal vast

HULPDIENSTEN LUIDEN ALARMBEL DOOR WEGENWERKEN EN FILES

Een mogelijke oplossing voor het probleem zijn automatische paaltjes die enkel bediend kunnen worden door de hulpdiensten, zoals op dit archiefbeeld.
Baert Marc Een mogelijke oplossing voor het probleem zijn automatische paaltjes die enkel bediend kunnen worden door de hulpdiensten, zoals op dit archiefbeeld.
De vakbondsafgevaardigde van VSOA Brandweer luidt de alarmbel. "Tegenwoordig kunnen onze brandweerwagens en ziekenwagens in Brussel nergens meer door. Door werken en files wordt het steeds moeilijker voor ons om op tijd bij interventies te geraken." De werken aan het De Brouckèreplein waren de druppel voor de man.

"Brussel kampt met verschillende problemen en daar ondervinden wij al jaren last van", begint Eric Labourdette, vakbondsafgevaardigde van de VSOA Brandweer. "Ten eerste zijn er de vele werken in Brussel die ervoor zorgen dat wij in moeilijkheden komen. Elke dag breken ze een nieuwe straat open, waardoor de brandweermannen steeds opnieuw op zoek moeten naar de snelste route. Vaak moeten ze daardoor ook omwegen maken. Dat is erg ingewikkeld en op die manier verliezen we kostbare tijd."

Betonblokken

"Daarnaast zien we dat er ook veel meer files ontstaan in Brussel, door bijvoorbeeld de werken aan de tunnels. Ik begrijp dat die werken uitgevoerd moeten worden, maar dat hoeft toch niet om 6 uur 's ochtends als iedereen naar zijn werk rijdt", vraagt Labourdette zich af. "Uiteraard ontstaan er dan files."


Ook de strategisch geplaatste betonblokken in het centrum van Brussel zijn een doorn in het oog voor Labourdette.


"Ik begrijp dat dat voor de veiligheid van de mensen is. Maar voor ons is het gewoon niet te doen. We kunnen ons gewoon niet meer voortbewegen in brussel. Het is onbegrijpelijk", gaat Labourdette verder. "Een oplossing is er nog altijd niet. We moeten ons dus voorlopig behelpen met de middelen die er zijn."


De Brusselse brandweer past zich wel op een erg opmerkelijke manier aan.


"Het enige wat we kunnen doen is de brandweerwagens zo dichtbij mogelijk parkeren en dan naar de brand of persoon in nood lopen. We hebben geen andere keuze. Als er nu een brand zou ontstaan in het Métropole Hotel, dan zullen we er te voet met onze brandweerslang naartoe moeten gaan. Hetzelfde geldt voor de ziekenwagens. De ambulanciers moeten soms nog 200 meter lopen om iemand op te halen. Dat kan toch gewoon niet. Misschien moet de brandweer maar gewoon fietsen aanschaffen. Daar kunnen we dan emmers aanhangen", klinkt het ironisch.

Veiligheid primeert

Philippe Dewulf, woordvoerder van schepen van Mobiliteit en Openbare Werken, zegt dat het zowel om een mobiliteits- als veiligheidsprobleem gaat.


"De betonblokken staan er op vraag van de politie, daar kunnen wij niets aan veranderen. De politie geeft aan dat de veiligheid primeert gezien de recente gebeurtenissen, zowel hier als in het buitenland. Natuurlijk wil de schepen dat de brandweer een zo vlot mogelijke doorgang heeft, maar dat is een discussie tussen de brandweer en de politie."


"De Stad Brussel houdt daarnaast wel de brandweer zo goed mogelijk op de hoogte van alle werken. Ze kunnen zich dus voorbereiden", gaat de woordvoerder verder. "Mocht er effectief een probleem zijn, dan kan de brandweer altijd contact met ons opnemen. Dan zoeken we naar een geschikte oplossing. Een mogelijke oplossing voor de wegenwerken is de plaatsing van automatische paaltjes die enkel bediend kunnen worden door de hulpdiensten. Op die manier zouden ze files kunnen vermijden. Momenteel onderzoeken we deze piste", besluit De Wulf.

Meer over


Meld een bug