Ga naar de mobiele website
^ Top

"Overkap 15 kilometer Brusselse ring"

GEMEENTEN WILLEN ZONIËNWOUD UITBREIDEN MET AMBITIEUS PROJECT

Enkele burgemeesters van de gemeenten die vragende partij zijn voor een overkapping van de Brusselse ring tussen Waterloo en Wezembeek-Oppem.
Lukas Enkele burgemeesters van de gemeenten die vragende partij zijn voor een overkapping van de Brusselse ring tussen Waterloo en Wezembeek-Oppem.
Al zeker acht gemeenten vragen een overkapping en een ondertunneling van de Brusselse ring tussen Waterloo en Wezembeek-Oppem, goed voor zowat 15 kilometer. De reden? Het Zoniënwoud, waarvan een deel sinds kort door Unesco erkend is als werelderfgoed, vergroten. De kostprijs bedraagt tussen de 3 en de 4 miljard euro. "Maar geld mag geen obstakel zijn", zegt Hoeilaarts burgemeester Tim Vandenput.

Bij de aanleg van de Brusselse ring decennialang geleden werd het Zoniënwoud in twee delen gesneden. "Het feit dat er dagelijks duizenden wagens over de ring rijden - en vaak ook stilstaan - heeft een bijzonder negatieve impact op de biodiversiteit en de fauna en de flora in het Zoniënwoud", zegt Tim Vandenput (Open Vld), burgemeester van Hoeilaart. "Maar ook mens en dier worden getroffen door CO2, lawaaihinder en fijn stof. Indien wij, onze kinderen en onze kleinkinderen, de planten en de dieren in een propere en gezonde wereld willen leven, dan is het dringend tijd voor actie."


En dus trok de burgemeester de voorbije maanden naar heel wat collega's met een ambitieus plan. "We willen de Brusselse ring tussen Waterloo en Wezembeek-Oppem overkappen en ondertunnelen", luidt het. "In totaal gaat het om 15 kilometer snelweg. Met het project SilvaTerra is het de bedoeling om het oostelijk deel van de Brusselse ring volledig terug te geven aan het Zoniënwoud. Niet door het bouwen van één of meerdere kleine ecoducten zoals nu het geval is, maar door één groot ecoduct van 15 kilometer."

3 à 4 miljard

Ondertussen kreeg Vandenput al zeven andere gemeenten mee, waaronder Kraainem, Wezembeek-Oppem, Oudergem en Watermaal-Bosvoorde, en is hij er rotsvast van overtuigd dat ook Sint-Pieters-Woluwe, Tervuren, Ukkel en Overijse binnenkort mee op de kar zullen springen. De betrokken gemeenten beseffen dat het om een ambitieus project gaat aangezien er drie gewesten bij betrokken zijn en het kostenplaatje tussen de 3 en de 4 miljard euro zal bedragen. "Maar het geld is geen obstakel, wel een middel om het project concreet te maken", aldus nog Vandenput. "Met de steun van de gewesten, Europa, de provincies en de privésector moet het lukken. Het is trouwens niet alleen voor het milieu belangrijk, maar ook voor de mobiliteit. Waar nodig kan men de capaciteit verhogen. Daarnaast kan een aftakking van de E411 vanaf Overijse tot op de Brusselse ring in Wezembeek-Oppem al een deel van het verkeer van die ring houden."


Gisteren ondertekenden acht gemeenten een intentieverklaring. Vandenput wil de komende dagen nog enkele andere gemeenten overtuigen om hun handtekening te zetten, zodat begin volgend jaar een stuurgroep opgericht kan worden. "We hopen eind volgend jaar een eerste studie klaar te hebben, die we vervolgens aan de drie gewesten kunnen overhandigen. Voor velen lijkt het misschien een droom, maar als men een tunnel tussen Frankrijk en Engeland kan bouwen en als men het Diabolo-project in Zaventem kan verwezenlijken, dan is ook dit technisch en financieel haalbaar."

Meer over


Meld een bug