"Goed voor de toerist, niét voor de Brusselaar"

De tegenstanders reageren op de plannen

Bram Dewolfs is nog niet overtuigd van het nieuwe mobiliteitsplan.
Foto Baert Bram Dewolfs is nog niet overtuigd van het nieuwe mobiliteitsplan.
Stadsactivist Bram Dewolfs, de man achter burgerbeweging 'Picnic The Streets', heeft heel wat kanttekeningen bij het nieuwe mobiliteitsplan van Brussel. "Dit plan zal het zware transitverkeer niet uit de stad helpen."

Dewolfs startte enkele jaren geleden 'Picnic The Streets' op, een initiatief om de aandacht te vestigen op het mobiliteitsprobleem in Brussel. Nu, drie jaar later, worden de centrale lanen verkeersvrij en lijkt de burgerbeweging zijn slag te hebben thuisgehaald. Dewolfs ziet dat anders. "Uiteraard ben ik blij dat er meer plaats zal zijn voor de voetganger, maar ik ben niet blij met de manier waarop dit plan stand is gekomen. Zo is eerst de beslissing genomen, en zijn er pas achteraf studies besteld. Dat is de omgekeerde wereld."

Transitverkeer

Ook over het plan zelf heeft Dewolfs sterke twijfels. Zeventig tot tachtig procent van het verkeer in de vijfhoek is transitverkeer. Het stadsbestuur zegt dat ze met het lussenplan dat transitverkeer zal afsnijden, maar niets is minder waar. Ik tel vijf tot zes invalswegen waar het transitverkeer zal doorrijden. Bovendien zullen de vier extra parkings extra auto's aantrekken. Christian Ceux (CDH), enkele jaren geleden nog schepen van mobiliteit, had in het verleden een veel beter plan met vier lussen naar buiten gebracht waardoor het transitverkeer volledig werd geweerd. In mijn ideale wereld zouden er overstapparkings in de rand komen en zouden bezoekers van daar het openbaar vervoer naar Brussel kunnen nemen. Nu heb ik het gevoel dat dit plan bijlange niet op punt staat, dat het een kladje is."

Filehoofdstad nummer één

Dewolfs merkt daarnaast ook op dat het stadsbestuur de burgers verwaarloost. "We zijn filehoofdstad nummer één en de luchtkwaliteit in Brussel is enorm slecht. Nergens meer dan in Brussel hebben mensen infecties op hun luchtwegen. Toch sluit het stadsbestuur daar de ogen voor. Ook heb ik het gevoel dat dit nieuwe plan gemaakt is voor toeristen en evenementen. Wie zit er te wachten op een tweede Grote Markt op de Anspachlaan? Die markt is nu al verzadigd en is absoluut geen weerspiegeling van Brussel. Nergens focust dit plan zich op de bewoner. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het participatieproject. Zo'n participatieproject is wettelijk verplicht bij een plan van zo'n omvang, maar de stad heeft dat rap afgehandeld. Zo'n participatie duurt normaal gezien vijf keer zo lang als de periode die de stad Brussel heeft ingekleurd. Bovendien bleef de inbreng van de burger beperkt tot de kleur van het meubilair."

Niet naar feest

Zondag zullen de centrale lanen plechtig ingehuldigd worden met een groot straatfeest. Dewolfs blijft thuis. "Het zou mij een te wrang gevoel geven. Bovendien lijkt dit straatfeest een flauw afkooksel van het reuzenfeest in Antwerpen. Het stadsbestuur geeft hier blijk van willen, maar niet kunnen. Net zoals bij het circulatieplan", besluit de stadsactivist.