"Emoties na 22 maart niet uitbuiten"

REGISSEUR BAS DEVOS MAAKT FILM OVER NASLEEP AANSLAGEN BRUSSEL

Regisseur Bas Devos werkt momenteel in Schaarbeek aan zijn nieuwe film.
Baert Marc Regisseur Bas Devos werkt momenteel in Schaarbeek aan zijn nieuwe film.
Regisseur Bas Devos (34) is begonnen met de opnames van zijn tweede langspeelfilm. Hij vertelt het verhaal over de nasleep van de aanslagen in Brussel. "Ik wil geen oppervlakkig, emotioneel plaatje maken, maar een reflectie van de werkelijkheid waarin we leven."

Na zijn debuut met Violet in 2014 is Brusselaar Bas Devos in Schaarbeek beginnen te draaien aan zijn tweede film. 'Ascencion' speelt zich af tijdens de nasleep van de aanslagen van 22 maart 2016, en volgt drie personages die verloren zijn in de grootstad. "Het was niet de bedoeling om een film over de aanslagen te maken. Ik wilde het verhaal van deze stad vertellen. Het begon met de vluchtelingencrisis die ook op Brussel een grote impact heeft. Daarna waren er de aanslagen in Parijs en Brussel, waardoor er plots militairen in het straatbeeld kwamen. Ik moest mijn scenario dus telkens aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid."


Hoewel de film aanvangt op het moment van de aanslagen in Brussel, ligt de focus niet op de terroristen. "De personages zijn gewone Brusselaars. Ze worden dan misschien niet rechtstreeks door de aanslagen geraakt, maar zien hun stad wel veranderen", legt Devos uit, die zijn inspiratie putte uit gesprekken met mensen uit de stad. "Het hoofdpersonage is een Vlaamse dokter, zoals we allemaal wel kennen. De twee andere personages - een jonge Brusselse Algerijn en een Italiaanse vrouw die voor de Europese commissie werkt - ken ik veel minder. Daarom ben ik de stad ingegaan, heb ik mensen aangesproken en vragen gesteld. Alleen zo kan je je eigen blik op je stad verruimen."

Wantrouwen

Devos ging ook een kijkje nemen in Molenbeek. "Ik heb er mensen ontmoet die genegeerd worden en dat is een probleem. Ze wantrouwden me, omdat ze dachten dat ik de zoveelste was die hun wijk in een negatief daglicht wilde stellen. Die reactie is volledig te begrijpen, maar het is belangrijk om met hen te blijven communiceren en om hen proberen te begrijpen. "Het gevaar bestaat immers dat er een hele goedkope film gemaakt wordt die de emotionaliteit van zo'n moment probeert uit te buiten, en daar proberen wij heel ver vandaan te blijven", aldus de regisseur.


Met zijn film wil hij tonen dat de problemen nog lang niet achter de rug zijn. "Samenleven in een superdiverse grootstad zorgt voor een spanning waar geen eenvoudig antwoord op is. We lijken te vergeten dat het bij al deze problemen over mensen gaat. En ontmenselijking is het begin van het einde. Deze stad bestaat uit tunnels, straathoeken en bruggen, maar vooral uit mensen van vlees en bloed. Ik heb geen antwoord op complexe situaties als de vluchtelingencrisis en aanslagen, maar ik denk dat alles begint met elkaar in de ogen kijken en contact leggen. Net dat maakt ons mens."


De film wordt in het najaar van volgend jaar in de zalen verwacht.