Nooit méér auto's ondergronds

DUIDELIJKE STIJGING NA INVOERING PARKEERPLAN

Parking Station blijkt erg in trek bij automobilisten.
Foto Proot Parking Station blijkt erg in trek bij automobilisten.
Sinds het nieuwe parkeerplan in Brugge is ingevoerd, wordt er massaal onder de grond geparkeerd. Dat blijkt uit cijfers van de stad. Vooral parkings Station en Zand zien een stijging in het aantal gebruikers. "Cijfers over bovengronds parkeren zijn er nog niet, maar je ziét gewoon dat er meer ruimte is", stelt burgemeester Renaat Landuyt.

Raadslid Mercedes Van Volcem (Open Vld) vroeg de cijfers van het eerste half jaar in 2017 op bij het stadsbestuur en parkeerbeheerders Interparking en Alfapark. Onze krant kon bovendien de hand leggen op extra details per parking. Daaruit blijkt dat Interparking en Alfapark meer abonnementshouders hebben sinds het nieuwe parkeerplan op 16 februari ingevoerd werd. Interparking telt nu 6 procent meer vaste parkeerders, voor Alfapark gaat het om een stijging van 13,5 procent.

Aantal inritten tussen januari en eind juli in 2015, 2016 en 2017 Parkings van beheerder InterparkingDaling in 2016 is wellicht het gevolg van minder bezoekers na aanslagen.
Aantal inritten tussen januari en eind juli in 2015, 2016 en 2017 Parkings van beheerder InterparkingDaling in 2016 is wellicht het gevolg van minder bezoekers na aanslagen.

Autoluw

"Alle parkings in de stad scoren sinds midden februari beter. Als we vergelijken met 2015 is die trend nog duidelijker. 2015 was een topjaar voor Brugge en toch wordt er in 2017 méér onder de grond geparkeerd. Dat is een positieve evolutie", vindt burgemeester Renaat Landuyt (sp.a).


De stad kreeg cijfers van de parkings onder de grond. Daaruit blijkt dat, op Zilverpand na, alle parkings meer inritten konden noteren. Voor Station en Pandreitje gaat dat om een toename van 7 procent, 't Zand en Katelijne kennen een toename van 6 procent aan inritten. "Dat Zilverpand het aantal inritten ziet dalen, heeft te maken met de autoluwe zaterdagnamiddagen en de autoluwe eerste zondag van de maand. Dan is die parking enkel te bereiken voor abonnementshouders."

Al 1,7 miljoen euro

Alfapark, dat de parking langs de Predikherenstraat in beheer heeft, noteert zelfs een stijging van 43 procent in vergelijking met begin 2016. De parking is immers nog niet zo lang bezig met tellingen. "Het was onze wens om met het nieuwe parkeerplan meer mensen onder de grond te laten parkeren. Acht maanden na de invoering merk je dat die tendens zich voltrekt. Hoewel we nog geen concrete cijfers hebben over het bovengronds parkeren, zié je gewoon dat er meer ruimte is in de stad", analyseert Landuyt. Voor de parkeerbedrijven is dat natuurlijk een goede zaak. Waar het ondergronds parkeren vorig jaar ruim 2 miljoen euro opbracht, blijkt dat na een half jaar in 2017 al om 1,7 miljoen euro te gaan. Er zullen op het einde van het jaar dus records sneuvelen.

Bovengronds?

Oppositieraadslid Mercedes Van Volcem (Open Vld) vindt de trend ook positief, maar stelt zich vragen over het bovengronds parkeren, waar geen cijfers van zijn. "Dat is opmerkelijk en amateuristisch", vindt ze. "Pas als we daar cijfers over hebben, kunnen we de juiste conclusies maken." Burgemeester Landuyt begrijpt de opmerking. "Het tellen is daar inderdaad wat moeilijker. Als dat lukt, zal Brugge de eerste stad zijn die dit gemeten krijgt. Maar we zien dat er meer ruimte is en dat er dus minder uitlaatgassen in de stad zijn. Stel je voor dat de Kruispoortbrug beter onderhouden en vroeger hersteld werd, en dat ook De Lijn wil meewerken aan een beter vervoerplan. Dan zou het plan nog veel meer geslaagd zijn."