Na al de kritiek: bezoekers geven Huis van de Bruggeling 8 op 10

De wachttijden aan de loketten zijn al verminderd.
Benny Proot De wachttijden aan de loketten zijn al verminderd.
Het Huis van de Bruggeling, het administratieve hart van de stad, heeft er een succesvol tweede jaar op zitten. Bezoekers belonen de betere dienstverlening met een gemiddelde van 8 op 10.

Bij de opening in 2016 kende het Huis van de Bruggeling veel kinderziekten: lange wachtrijen, misverstanden en tekortkomingen aan het loket. De Ombudsman van de stad kreeg dan ook bakken vol kritiek te lezen van Bruggelingen die zich onvoldoende geholpen voelden. Maar het gaat stilaan beter met het administratieve centrum aan het station, zo blijkt uit de jaarcijfers van 2018. “Dit is het tweede volledige jaar en dus de eerste keer dat we met een voorgaand jaar kunnen vergelijken”, zegt schepen van Personeel Martine Matthys (CD&V). “Het aantal bezoekers is met tien procent toegenomen. Desondanks is er geen probleem met wachttijden. Bijna alle balies hebben moeiteloos de doelstellingen gehaald. Dat is veel beter dan in 2017. Het enige aandachtspunt is dat we nog al te vaak mensen hebben die niet komen opdagen tijdens een gemaakte afspraak. Door beter te communiceren met bijhorende routeomschrijving en een foto van de ingang hopen we dat percentage terug te dringen.” 

Twee nieuwigheden

In een bezoekersbevraging krijgt het Huis van de Bruggeling acht op tien. “Chapeau voor ons personeel”, zegt Matthys, die dit jaar twee nieuwigheden lanceert. “Voortaan kan een geboorteaangifte plaatsvinden in de materniteiten van onze twee ziekenhuizen. Dat is een pilootproject en zorgt voor minder stress in het Huis van de Bruggeling. Bovendien is een digitale toepassing in de maak om huwelijksaangiften mogelijk te maken via de computer bij de trouwlustigen thuis. Met dit project zal Brugge de eerste stad zijn in België die deze mogelijkheid zal voorzien.”




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • gilbert Gijdé

    het zijn niet de werknemers die het slecht doen,integendeel-*wel de bestuurslui die het de bruggeling lastig maken,met al hun verplichtingen voor de gewoine burger,maar de rijke bouwheren krijgen de rode loper

  • Johan De Vos

    Is meestal onbereikbaar in de namiddag voor mindervallieden daar de parking meestal volzet is.

  • Roland Rotsaert

    Nu intern alles werkt wordt het hoog tijd om - zoals destijds beloofd - ook de nogal troosteloze omgeving aan te pakken: de waterplassen, het dakgebinte zonder dak, de bewegwijzering (zou voor binnenkort zijn), de fietsenstalling (uitbreiding ipv haag naast parking om onduidelijke reden geweigerd), de vaak defecte roltrappen, de verlichting die op vreemde uren aangaat...

  • Pieter smit

    Onzin, men had nooit miljoenen moeten pompen in "Het huis van de Bruggeling", maar beter online geïnvesteerd. In het kleinste dorp in Nederland staat men al verder dan de bende ambtenaren hier, die het in plekke van makkelijker, moeilijker maken voor de burgers om hun papieren en vergunningen te bekomen.

  • Frank Van Hevel

    Proficiat

Video