Mobiliteitsplan blijft op de maag liggen

Parkeren in de binnenstad is volgens sommige oppositiepartijen te duur geworden.
Benny Proot Parkeren in de binnenstad is volgens sommige oppositiepartijen te duur geworden.
Geen dossier dat de Bruggeling meer op de maag lag dan het recent ingevoerde mobiliteitsplan. Bijna twee jaar na de invoering is de kritiek grotendeels gaan liggen. Toch blijven er een aantal hete hangijzers over. Betalen werknemers nu echt zoveel meer? Is er meer parkeerruimte in de binnenstad? Zijn er extra randparkings en ondergrondse plaatsen nodig?

Burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) kreeg wat te verwerken: handelaars maakten lawaai, politieke tegenstrevers kwamen met spandoeken naar de gemeenteraad. "De heisa van toen kwam van mensen die voornamelijk gewoon waren om hun auto een hele dag gratis in de stad te parkeren. Vaak werd de schijf onreglementair verdraaid. De parkeerdruk ligt nu lager, er is letterlijk meer zuurstof in de stad. Het is gezonder en gezelliger geworden", zegt Landuyt. Coalitiepartner CD&V is vooral blij dat parkeren in Brugge niet duurder is geworden dan in andere centrumsteden. "Je kan aan het station een hele dag parkeren voor 3,50 euro, busticket inbegrepen. Dat moet zo blijven", zegt lijsttrekker Dirk De fauw. "Prioritair is nu het uitbreiden van ondergrondse parkings." Dat zegt ook Landuyt: "We zijn daar eigenlijk volop mee bezig. De uitbreiding van 't Zand staat in de steigers. Wat we wel verwachten is een duurder tarief voor ondergronds parkeren. Die tarieven zijn sinds 2012 niet meer aangepast. Aanpassingen zullen noodzakelijk zijn. Al pleiten we ook hier om de tarieven te verhogen voor toeristen en bezoekers, niet voor de Bruggelingen zelf."


"Parkeren in het centrum mag wat kosten", zegt lijsttrekker Raf Reuse (Groen). "Brugge moet een fietsstad worden. Investeringen in fietsinfrastructuur zijn belangrijker voor Groen." Bij Vlaams Belang vinden ze net dat parkeren goedkoper moet worden. "Een evaluatie van het huidige mobiliteitsplan is aangewezen", zegt lijsttrekker Stefaan Sintobin.

Er komt een nieuwe randparking met 180 plaatsen aan het Waggelwater, op zo'n 300 meter van het AZ Sint-Jan.
Benny Proot Er komt een nieuwe randparking met 180 plaatsen aan het Waggelwater, op zo'n 300 meter van het AZ Sint-Jan.

'Te duur voor werknemers'

Open Vld Plus was kritisch over het mobiliteitsplan. Vooral de hogere tarieven voor werknemers die in de binnenstad hun wagen moeten parkeren, schoten in het verkeerde keelgat. "Zij moeten nu 720 euro per jaar betalen om dicht bij hun werk te parkeren", zegt Mercedes Van Volcem. "Bovendien is er in die zes jaar geen ondergrondse plaats bijgekomen. Wie werkt in Brugge, is er niet op vooruitgegaan. Anderzijds is het positief dat er meer plaats is in de binnenstad. Wij pleiten ook al lang voor een gratis eerste uur parkeren onder 't Zand. Wij willen daar ook het systeem invoeren dat je kan in- en uitrijden met een kredietkaart. Mensen uit deel- en buurgemeenten voelen zich gestraft als ze naar het centrum komen."


Ook Pol Van Den Driessche (N-VA) vindt dat het plan bijgestuurd moet worden. "Zeker in het belang van de Bruggelingen die buiten het centrum wonen. De grote fout is dat er geen extra parkeerplaatsen zijn bijgekomen, in de rand of ondergronds. Er is nood aan meer slimme technologie die de mobiliteit in Brugge beter kan sturen. In verschillende steden over heel de wereld lukt dat wel, maar hier in Brugge is er niet eens een wifinetwerk." PVDA pleit dan weer voor een autovrij centrum. "Bovendien vinden we dat mensen die werken in de stad een parkeerkaart moeten krijgen. Dat ze nu zoveel moeten betalen, is absurd." (BHT)