Ga naar de mobiele website
^ Top

Luchthaven investeert in groei

CEO MARCEL BUELENS WERPT EEN BLIK OP DE TOEKOMST

CEO Marcel Buelens voor de luchthaven.
Foto Benny Proot CEO Marcel Buelens voor de luchthaven.
Het gaat goed met de internationale luchthaven van Oostende-Brugge. De Franse uitbater Egis plant in de toekomst nog een resem fikse investeringen. CEO Marcel Buelens werpt een blik op de toekomst.

Blijven inzetten op cargo

Het aantal passagiers stijgt jaar na jaar. In 2015 mocht de terminal 276.000 passagiers ontvangen, 23.000 meer dan in 2014. Die stijging is vooral te danken aan de nieuwe lijnen van Jetairfly naar onder andere Barcelona en Rome. Tegelijk kende de vrachttrafiek een fikse daling van zo'n 25.000 ton naar 17.000 ton goederen vorig jaar, na het vertrek van ANA. Moet de luchthaven alleen inzetten op passagiers? "Neen, we blijven op drie paarden wedden", zegt CEO Marcel Buelens. "Cargo, passagiers én privévluchten. Wat betreft vracht zijn we met een aantal concrete dossiers bezig. In de jaren zeventig en tachtig was Oostende-Brugge de grootste cargoluchthaven van het land. Bovendien is alle knowhow en infrastructuur aanwezig om hier een stevige vrachthub te ontwikkelen. Goederen worden hier immens snel vervoerd. Terwijl het vliegtuig nog op het tarmac staat, zijn de vrachtwagens al volgeladen. In Engeland noemen ze onze luchthaven 'de beste Engelse luchthaven buiten Engeland'. In luchthavens als Keulen en Frankfurt worden goederen pas op een vrachtwagen geladen een dag na aankomst van een vliegtuig."


De luchthaven zelf noteerde in 2015 een verlies van 1,3 miljoen euro. "In 2016 is ook een verlies berekend, van 650.000 euro. Vanaf 2017 willen we break-even draaien."

Terminal voor privévluchten

Restaurant Charles Lindbergh langs de Nieuwpoortesteenweg sloot onlangs de deuren. Op die plek komt er misschien een extra terminal met loodsen, speciaal voor privévluchten en pilootopleidingen. "De afgelopen jaren hebben we hier sterren als Pierce Brosnan, Jean-Claude Van Damme en Lady Gaga mogen ontvangen, maar allemaal in de algemene terminal. Ook voetbalploegen AA Gent en Club Brugge gebruiken steeds de algemene toegangswegen. Op de nieuwe terminal kunnen we al die mensen meer privacy en comfort aanbieden. We zoeken hiervoor nog een investeerder en praten met een handvol kandidaten."

Uitbreiding van parking

De parking van de luchthaven geldt als de goedkoopste van de Benelux samen met de luchthaven van Deurne, ook uitgebaat door Egis. Acht euro per dag is de kostprijs. Of twee euro per uur. In Zaventem is dat vijf per uur en 22 euro voor een volledige dag. Pierre Veys van uitbater Luchthaven Oostende Parking bespreekt de uitbreiding van de parkeerzone. "Eind februari starten de werken voor de inrichting van parking 3. We wachten nog op de bouwvergunning. Momenteel hebben we 270 en 500 plaatsen op twee sites, straks komen er nog eens 550 plaatsen bij op een voormalig helikopterplatform. Die werken moeten rond eind maart of begin april klaar zijn, zodat we klaar zijn voor het zomerseizoen."

Gevelrenovatie en winkeltjes

Het gebouw heeft last van betonrot. De gevel moet dringend onder handen genomen worden. "We zijn in gesprek met verschillende aannemers. De kosten zullen toch tussen de 300.000 en 400.000 euro liggen", weet Buelens. Binnen vijf jaar moet ook de vertrekhal volledig gerenoveerd zijn. Dat zal 3,5 miljoen euro kosten. Niet alleen wordt de securitycheck aangenamer dankzij een uitbreiding, reizigers kunnen straks ook een snelle hap nuttigen of cadeautjes kopen. "We zijn in gesprek met IDF, het vroegere Skyshops", vervolgt Buelens. "Mijn ervaring is dat reizigers vooral uit het vuistje eten. We mikken dus op een goeie uitsmijter zoals sandwiches of spaghetti. Een koffiebar en bierbar mogen zeker niet ontbreken, net als de mogelijkheid om parfum of sigaretten te kopen. Die winkels plannen we tegen komende zomer in."


Alle investeringen samen zouden op termijn extra jobs kunnen creëren. "Algemeen geldt dat 100.000 extra passagiers tot 100 nieuwe jobs kan leiden", liet Buelens eerder optekenen. Bij Jetairfly alleen al, dat vanaf april naar Nice en Bulgarije vliegt, gaat men op zoek naar piloten en andere medewerkers.



Meld een bug