Brugge is bezorgd om ‘Antwerpse’ Oosterweel-werken in Zeebrugge: “We willen geen nachtwerk”

De haven van Zeebrugge.
Benny Proot De haven van Zeebrugge.
De stad Brugge is bezorgd over de verbreding en verdieping van het Boudewijnkanaal voor de bouw van Oosterweel-onderdelen in de haven van Zeebrugge. “We willen harde garanties dat er geen overlast is voor inwoners van Lissewege en Zwankendamme", zegt schepen Franky Demon.

De Oosterweelverbinding is het project om de Antwerpse Ring te sluiten. In het huidige plan van de Vlaamse regering wordt de Expresweg ter hoogte van Blokkersdijk via een toltunnel onder de Schelde geleid en via bijkomende tunnels onder het Albertkanaal verbonden met de R1 ter hoogte van Merksem en Deurne. 

Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zal de tunnelelementen in Zeebrugge laten maken. De Maatschappij Brugse Zeehaven (MBZ) stelt een lange strook aan het Boudewijnkanaal ter beschikking ten zuiden van het verbindingsdok. Ter hoogte van de Bastenakenterminal aan de kant van het Boudewijnkanaal komt er een nieuwe kaaimuur van 915 meter. Het Boudewijnkanaal wordt er verbreed van 70 meter naar 250 meter. “We delen de bezorgdheden van de inwoners van Lissewege en Zwankendamme”, reageert schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V). “Zeker op vlak van geluid en luchtkwaliteit wil het bestuur harde garanties van de haven en de havenbedrijven dat de leefbaarheid voor de inwoners niet aangetast wordt door de geplande werken. Maar het schepencollege is ook bezorgd over de impact van de nieuwe terminal na deze werken, die wellicht als autoterminal zal gebruikt worden.”

Properste brandstoffen 

De aanvrager van de omgevingsvergunning voor de werken stelde heel wat maatregelen voor om de overlast voor de inwoners te beperken. Het Brugse stadsbestuur wil meer: “Zo willen we vermijden dat er ook ’s nachts gewerkt wordt of dat bepaalde machines en werktuigen gebruikt worden die overlast kunnen veroorzaken, zeker als er alternatieven bestaan om de werken stiller uit te voeren. Als er later een autoterminal komt, leggen we op dat alleen schepen die op de properste brandstoffen varen, toegelaten worden in dit stuk van de haven. En als ze aangemeerd liggen, dan willen we dat ze hun motoren volledig afleggen en aankoppelen op het elektriciteitsnet via walstroom om zo stil en zonder luchtvervuiling te laden en lossen.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • rik lagrou

    Nochtans kan beter in Antwerpen West-Vlaanderen heeft weinig werkloosheid Antwerpen Hebben voldoende arbeiders op wacht om werk !+waterlopen!