"Passie gevolgd met nul euro op zak"

CAM TV VERKOZEN TOT 'CREATIEVE ONDERNEMING VAN HET JAAR'

Tom Nys is met zijn productiehuis verkozen tot creatieve ondernemer van het jaar.
Foto Proot Tom Nys is met zijn productiehuis verkozen tot creatieve ondernemer van het jaar.
Unizo heeft Cam TV, het productiehuis van Tom Nys (44), verkozen tot creatieve onderneming van het jaar. Nys maakt sinds 2011 videomarketing voor bedrijven en organisaties. "Ik heb Cam TV opgestart aan mijn keukentafel. In het begin werkte ik gratis om toch iets aan toekomstige klanten te kunnen tonen."

"In 2011 kwam ik uit de autobranche, had nul euro op zak en zat emotioneel aan de grond", vertelt ondernemer Tom Nys (44). "Je hoort vaak succesverhalen van bedrijfsleiders die iets vanaf nul hebben opgebouwd, maar vaak hebben ze toch wat financiële steun gekregen om hun zaak op te starten. In mijn geval was dat niet zo. Cam TV is opgestart aan mijn keukentafel, waar ik de eerste jaren mijn bureau had."

Gratis werken

Maar Nys volgde zijn passie. Als kind raakte hij gefascineerd door filmpjes en video. "Maar ik heb er nooit een opleiding voor gevolgd en heb er nadien ook nooit iets mee gedaan. Mijn eerste cameraatje kreeg ik te leen. Ik nam de gouden gids en begon bedrijven en winkels op te bellen. Maar veel respons kwam daar niet van. Bedrijfsfilmpjes? Ik had geen referenties of voorbeelden. Dus stelde ik voor een gratis filmpje te maken. Zelfs dat wekte argwaan bij de mensen", lacht Tom. "Gelukkig heb ik toen filmpjes kunnen maken voor bedrijven uit vijf verschillende branches. Daarmee kon ik echte klanten overtuigen dat ook voor hen te gaan doen."

Blufpoker

De grote doorbraak voor Cam TV kwam er dankzij de wereldtentoonstelling in Milaan, waarvoor het bedrijf in 2015 de videomarketing mocht verzorgen in het Belgisch paviljoen. "Ik speelde blufpoker om die opdracht binnen te halen, maar dankzij mijn doorzettingsvermogen en creatieve idee is het gelukt. We hebben anderhalf jaar zwaar gewerkt om klaar te zijn voor de opening van de wereldexpo. In deze periode en de volgende zes maanden van de expo leerde ik zoveel mensen kennen dat plots alle deuren tegelijk open gingen. We waren er op tijd bij om op dat moment in te spelen op de trend van videomarketing."

Oude loods

Cam TV verzorgt bedrijfsfilms, videomails, instructiefilmpjes, productfilmpjes en reclamespots voor zowel kmo's als multinationals. Het bedrijf is onder andere kind aan huis bij Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie. Ook reclamespots op Vier en VTM komt tegenwoordig al eens uit het creatieve brein van Tom Nys en zijn twee vaste medewerkers. Hij rekent ook op hulp van freelancers. Maar hoewel zijn bedrijf een hoge vlucht neemt, is het kantoor van Cam TV nog altijd bescheiden, in een wat weggestopte oude loods op de Blankenbergse Steenweg. "Ik hoef geen glanzend landschapsbureau", knipoogt Nys. "We ontvangen vaak zaakvoerders van grote bedrijven. Die verwachten chique kantoren, maar zodra ze hier binnenkomen, voelen ze zich op hun gemak. Het ijs is snel gebroken."

Groei

Grote ambities heeft de creatieve bedrijfsleider, die zelf nog altijd graag met de camera op pad gaat, naar eigen zeggen niet. "Ik wil nog een beetje groeien, maar ook niet te veel. Ik heb de andere kant van de medaille meegemaakt en ben tevreden dat ik mijn passie dagelijks kan uitoefenen samen met onze klanten."