"Erg ontgoocheld in havenbeleid"

OUD-VOORZITTER FERNAND TRAEN (84) SCHERP IN ZIJN 'BRUGSE MEMOIRES'

"De autotrafiek in Zeebrugge vermijdt een sociaal bloedbad", stelt Fernand Traen.
Benny Proot "De autotrafiek in Zeebrugge vermijdt een sociaal bloedbad", stelt Fernand Traen.
Fernand Traen (84) stelt vandaag zijn 'Brugse memoires' voor. De voormalige haventopman blikt in het boek terug op zijn leven, maar volgt ook de haven van Zeebrugge nog altijd op de voet. "De containervaart heeft Zeebrugge links laten liggen. Mijn opvolgers hebben de haven hiervoor niet klaar gemaakt", klinkt het streng.

Traen was 25 jaar bestuurder en voorzitter van de haven van Zeebrugge, en 12 jaar lang had hij voor CVP een mandaat als cultuurschepen in de stad Brugge. Zijn memoires verschijnen nu in boekvorm.


"Ik ben in Brugge geboren en die stad staat voor mij centraal", aldus Traen. De tachtiger nam in 2001 afscheid van Zeebrugge, maar volgt de haven nog altijd van nabij. "Ik ben buitengewoon ontgoocheld over wat de jongste maanden gebeurd is. De containervaart heeft Zeebrugge links laten liggen. Volgens mij is de hoofdreden dat de verbinding met het binnenland onvoldoende is. Er is geen enkele ernstige binnenscheepvaartverbinding. De vraag is of de containerrevolutie wereldwijd niet aan de haven is voorbij gegaan. Ik heb de indruk dat mijn opvolgers Zeebrugge hiervoor niet hebben klaar gemaakt. De jongste weken is die containerterminal in Zeebrugge totaal verlaten. Alle grote rederijen zijn naar Antwerpen en Rotterdam gegaan. Toen wij op het einde van de jaren 70 volop met de containers bezig zijn geweest, dan was Zeebrugge een moderne containerhaven in samenwerking met Antwerpen. Maar er was iets dat wij ontbraken, de waterverbinding naar het binnenland. Het is opvallend dat, als je de kaart van Europa bekijkt, Zeebrugge een vlek is waarop geen echte moderne waterwegen te zien is. De havenleiding heeft daar nooit positie in genomen. De huidige haven beantwoordt niet meer aan de vereisten van de containerrevolutie. Je hebt een kanaal nodig dat dezelfde diameter heeft als het Schelde-Rijnkanaal."

Fernand Traen met zijn 'Brugse memoires'.
Benny Proot Fernand Traen met zijn 'Brugse memoires'.

Schipdonkkanaal

Traen is dan ook een duidelijke voorstander van een verbreding van het Schipdonkkanaal. "Ik zou het Schipdonkkanaal tot aan de grens met Oost-Vlaanderen verbreden en dan doorsteken naar Zelzate. Dan kom je in het kanaal Gent-Terneuzen en dan zit je in de grote delta van Noordwest-Europa", vertelt Traen. "De sfeer in de haven moet veranderen en er is nood aan een andere leiding. We zullen een kusthaventje op Engeland blijven, maar hadden de gelegenheid om de containerrevolutie naar ons toe te trekken. Gas en passagiers bieden geen lokale tewerkstelling. Bij passagiersschepen gaan de mensen voor één dag met de autobus naar Brugge. Ze kopen pralines en zijn 's avonds opnieuw op het schip weg. De autotrafiek vermijdt nog een sociaal bloedbad", aldus Traen.


'Brugse memoires' telt 216 pagina's en wordt uitgegeven bij Van de Wiele. Het boek kost 24,50 euro