Ga naar de mobiele website
^ Top

"20 minuten sneller tijdens spits"

NIEUWE KLUS GEKLAARD: TUNNEL BEVRIJDINGSLAAN OPEN

De ledlampen in de tunnel stemmen zich af op het licht buiten. 
BP De ledlampen in de tunnel stemmen zich af op het licht buiten. 
Het verkeer in en uit Brugge verloopt sinds gisteren opnieuw een stuk vlotter. De tunnel aan de Bevrijdingslaan is na één jaar werken officieel open. "Door alle werken zal je in de spits 20 minuten sneller thuis zijn", zegt burgemeester Renaat Landuyt.

En zo verdwijnen de verkeerslichten om richting E40/E403 en A11 te rijden. "Een heel belangrijk moment", bevestigt Evelien Vandecaetsbeek van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). "Met het complex willen we het doorgaand verkeer volledig scheiden van het lokaal verkeer. Met het openstellen van de tunnel is een belangrijke stap gezet. Het verdwijnen van de verkeerslichten brengt een vlottere verbinding en minder wachttijden met zich mee."


Helemaal afgerond zijn de werken nog niet. Na de herfstvakantie start een aannemer met de aanleg van de brug voor het verkeer vanuit Zeebrugge dat richting het centrum wil rijden. Midden 2018 moet het volledige complex klaar zijn. In totaal kosten de werken zo'n 7 miljoen euro. "Doorheen de jaren loopt de investering van de Vlaamse overheid in de kruispunten op de N31 zelfs op tot 66 miljoen euro", aldus Vandecaetsbeek.

Dudzelenaars

Volgens burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) zal de verkeersdruk nu een pak verlichten. "We hebben ervoor gekozen om de voorbije jaren heel wat werken uit te voeren. Het resultaat is nu dat mensen tijdens de spitsuren 20 minuten sneller thuis zijn", is Landuyt overtuigd.


Met het openen van de tunnel en de bouw van de brug zet het stadsbestuur nog meer in op de Bevrijdingslaan. Die moet - nog veel meer dan de Koning Albert I-laan - dé toegangspoort worden tot Brugge. "De Koning Albert I-laan willen we meer behouden voor het lokale verkeer. Wie één kilometer verder rijdt tot aan de Bevrijdingslaan, zal heel wat tijdswinst boeken", zegt de burgemeester. De tunnel heeft trouwens een Vlaamse primeur. "Het is de eerste die volledig met ledlampen wordt verlicht. De lampen stemmen zich trouwens af op de lichtsterkte buiten. Op die manier komen bestuurders nooit meer in een 'zwart gat' terecht. Hoe meer licht buiten, hoe lichter de tunnel", aldus Evelien Vandecaetsbeek van het AWV.


Gisteren was er nog een ander symbolisch moment. De Stationsweg tussen de N371 Blankenbergse Steenweg en de Pathoekeweg wordt na veertig jaar opnieuw opengesteld voor het verkeer. Vooral voor Dudzelenaars is dat een fikse verbetering.



Meld een bug