Toveren met motors voor gevorderden

GUNNAR BOUWT MOTORFIETSEN OM IN 'HOUSE OF CUSTOM'

Gunnar Broucke in de werkplaats waar hij de motors ombouwt.
Foto Benny Proot Gunnar Broucke in de werkplaats waar hij de motors ombouwt.
Gunnar Broucke (41) verbouwt oude, afgedankte of klassieke motorfietsen en geeft ze een nieuw leven en persoonlijke toets. Het 'customizen' van motors is in onze regio vrij onbekend, maar is puur vakmanschap. "Reken er maar op dat een motor ombouwen drie tot vier maanden kan duren. Elk detail moet kloppen", legt Gunnar uit.

Gunnar sleutelt al langer aan brommers, motors en quads, maar het duurde tot vijf jaar geleden vooraleer hij de stap naar een zogenaamde 'custom shop' waagde.


"Mijn pa was conciërge en chef in het atelier van McCain op Oosteroever. We woonden op de bedrijfssite en er was ruimte zat om rond te crossen met motorfietsen en brommers. Toen mijn eerste brommer kapot was, herstelde mijn papa - een prima mecanicien - alles tot in de puntjes. Ik was 12 jaar jong en gaf mijn ogen goed de kost. Zo stak ik aardig wat op. Ook mijn grootvader was mecanicien. Ik veronderstel dat de liefde voor motoren altijd al in ons bloed zat. Ik studeerde autotechnieken en werkte bij enkele garages in de streek. Ik was zelfs eventjes zelfstandig in de horeca actief. Toen ik daarna terug in een garage ging werken, begon het echt te kriebelen om op mezelf te beginnen. Het begon met herstellingen en onderhoud van motors. 'Customizen' is al lang populair in Amerika. Toen het ook bij ons bekender raakte, bouwde ik een geheel nieuwe Kawasaki. Die kreeg zodanig veel positieve reacties dat ik besloot me helemaal toe te spitsen op het ombouwen."


Vijf jaar later is 'House of Custom' een begrip in de liefhebberswereld.

Honda CB ná verbouwing
Benny Proot Honda CB ná verbouwing

Carte blanche

In de garage in de Veldstraat sleutelt Gunnar nu aan een exclusieve Ducati Paul Smart en krijgt een BMW R80 een nieuw leven. "Klanten brengen een motorfiets binnen in redelijke staat of ik help mee zoeken naar een gepast model. Daarna bespreken we hoe de motorfiets er moet uitzien, wat de mogelijkheden zijn en hoe we te werk gaan. We bouwen het helemaal om: de motor wordt gestript, krijgt een nieuw 'gat', frame en uitlaat, alles wordt tot op de micrometer uitgelijnd, de motor krijgt een volledige revisie en authentieke onderdelen worden besteld. Alle details moeten kloppen. Het liefst van al krijg ik carte blanche, maar ik schik me naar de wensen van de klant. Esthetiek is belangrijk, maar veiligheid staat voorop. Een groot project kan meer dan 300 werkuren duren. Klanten weten dat ze hun motor drie of vier maanden kwijt zijn. Weet je, mensen beseffen soms niet hoeveel tijd en werk dit allemaal in beslag neemt. Ze zien twee wielen, stuur en motorblok en denken dat het snel gepiept is. In het begin kwamen mensen soms binnen met een regelrecht wrak dat ze op de kop hadden getikt. Maar dat vraagt ontzettend veel tijd om weer in mekaar te steken. Klanten moeten in dat geval beseffen dat het ook meer zal kosten."

Honda CB vóór verbouwing
Benny Proot Honda CB vóór verbouwing

Bod uit Dubai

Caféracers, choppers, bobbers en alle mogelijke merken nam Gunnar al onder handen. Opvallend: bijna alle klanten komen van buiten de Oostendse regio.


"Ik werk ook kleinere projecten af, zoals laswerk voor iemand die zelf aan zijn motor sleutelt. Maar in Oostende heb ik slechts één groot project gehad. Al mijn klanten komen uit Brugge, Gent, Aalst, Antwerpen of Brussel, goed voor 25 stevige projecten in vijf jaar tijd. Ach, ik hou van m'n job. De reacties van gelukkige klanten doen ontzettend veel deugd. Weet je, een tijdje terug kreeg ik een stevig bod uit Dubai voor mijn allereerste 'custom'. Maar ik heb het geweigerd. Ik ben zodanig fier op mijn metier dat ik er niet van kan scheiden."