Oudenaardsestraat in top 20 gevaarlijkste wegen

TRAJECTCONTROLE DAN TOCH GEEN OVERBODIGE LUXE

Ongevallen op de Oudenaardsestraat komen wel vaker voor, zoals deze dame die aan het slippen ging en op haar zij belandde in januari 2014.
Frank Eeckhout Ongevallen op de Oudenaardsestraat komen wel vaker voor, zoals deze dame die aan het slippen ging en op haar zij belandde in januari 2014.
Een trajectcontrole op de Oudenaardsestraat tussen Geraardsbergen en Brakel is dan toch geen overbodige luxe. Dat blijkt uit ongevallenstatistieken die Vlaams volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA) opvroeg bij het kabinet van minister Ben Weyts. "Daaruit blijkt dat de Oudenaardsestraat tot de twintig gevaarlijkste wegen in Vlaanderen behoort", zegt Diependaele.

Voor de zomer kondigde minister van Mobiliteit Ben Weyts twintig nieuwe trajectcontroles aan op Vlaamse gewestwegen. De Oudenaardsestraat (N493) in Geraardsbergen is daar één van. Het stadsbestuur viel compleet uit de lucht en stelde zich grote vragen bij die keuze. "Het is jammer dat we hierover nooit bevraagd werden. Ik denk dat de Astridlaan, met aansluitend de Groteweg en de Gentsesteenweg, die opgezadeld worden met supplementair vrachtverkeer door de kilometerheffing, een veel beter traject zou zijn. En ook de Edingseweg tussen Geraardsbergen en Tollembeek, met twee dorpskommen op het traject, komt hiervoor in aanmerking", reageerde burgemeerster Guido De Padt (Open Vld).


Maar die trajectcontrole blijkt nu geen overbodige luxe te zijn. Uit de ongevallenstatistieken die Matthias Diependaele opvroeg, blijkt hoe noodzakelijk het begrenzen van de snelheid is.

Ernstige ongevallen

"De ongevalsgegevens van 2011 tot 2015 werden getoetst met snelheidsmetingen van februari 2017. Wat betreft het aantal ongevallen blijkt dat de Oudenaardsestraat (N493) één van de twintig hoogst scorende wegvakken in Vlaanderen is. Bovendien blijken de ongevallen ook ernstig: de weg heeft een "531-score" van 63. Dit is de berekening van alle letsels (5 x aantal doden + 3 x aantal zwaargewonden + 1 x aantal lichtgewonden) binnen een periode van vijf jaar", legt Diependaele uit.

120.000 euro

Er werd ook onderzocht of overdreven snelheid effectief aan de basis lag van de ongevallen. "Tijdens de metingen in februari werden inderdaad zeer hoge gereden snelheden waargenomen. De geplande trajectcontrole is dus een noodzakelijke en weloverwogen beslissing. Er hangt een prijskaartje aan vast van 120.000 euro en het is de bedoeling om de controle operationeel te krijgen in het late voorjaar of de vroege zomer van 2018. Bovendien kan de stad Geraardsbergen binnenkort zelf verder investeren in de verkeersveiligheid van de Oudenaardsestraat, want de weg wordt overgedragen van het gewest naar de stad met de nodige financiële middelen", voegt lokaal N-VA-raadslid Filip Schotte daar nog aan toe.


In Geraardsbergen komt de trajectcontrole op de Oudenaardsestraat (N493) over een afstand van 5,2 kilometer. De controle start ter hoogte van de Hazelaarstraat tot waar de N493 een bocht van quasi 90 graden maakt.