Luchthaven mag blijven (als ze niet uitbreidt)

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN BORSBEEK

Reizigers en zakenmensen schuiven aan om zich in te checken op Antwerp Airport.
Joost De Bock Reizigers en zakenmensen schuiven aan om zich in te checken op Antwerp Airport.
Zowel N-VA als Open Vld ziet geen graten in een zakenluchthaven van Deurne. Al mag die van N-VA zeker niet groter worden en vindt Open Vld dat de luchthaven maar eens moet bewijzen dat die op eigen financiële benen kan staan.

Dirk Coens, de lijsttrekker van Open Vld, is voor een zakenluchthaven. "Antwerpen positioneert zich steeds meer als een internationale stad. De luchthaven van Deurne moet daartoe bijdragen door Antwerpen snel bereikbaar te maken voor zakenlui en toeristen. Open Vld Borsbeek is voor een internationale zakenluchthaven Deurne maar niet voor een zondagse plezierluchthaven. Wel moet de luchthaven maar eens bewijzen dat ze op eigen kracht kan overleven. Zo niet, dan zullen ook wij het huidige draagvlak voor de luchthaven na meer dan zeventig jaar opnieuw in vraag stellen. Het zijn onze gemeente, onze inwoners en onze groene long die de vervuilende dampen moeten verwerken van de stijgende en dalende vliegtuigen. Dit terwijl Borsbeek momenteel al verzuipt in het verkeer. De luchthaven moet een win-winverhaal zijn, voor ons gewest, onze gemeente, onze bedrijven en middenstand en de Antwerpse reizigers."


Ken Casier, lijsttrekker N-VA Borsbeek, ziet in een verder bestaan van de luchthaven geen graten maar groter moet die zeker niet worden. "N-VA Borsbeek streeft een goed nabuurschap na met de luchthaven. Dat betekent dat wij geen probleem hebben met de huidige grootte en activiteiten. De luchthaven van Antwerpen is volgens ons dan ook enkel geschikt als kleine, regionale luchthaven waar zowel zakelijk-, vakantie- als recreatief vliegverkeer mogelijk is. Wel kan er van een uitbreiding geen sprake zijn in de richting van onze natuur en recreatiezone in Fort 3 en mogen er wat ons betreft nooit grotere vliegtuigen landen dan nu het geval is. Als de luchthaven ooit zou verdwijnen, dan moeten meerdere functies mogelijk zijn op de vrijgekomen ruimte. Er is nu al een beperkte KMO-zone op de luchthaventerreinen aan de kant van Mortsel. Deze kan wat ons betreft zeker verder ontwikkeld en uitgebreid worden met het uitzicht op jobcreatie dicht bij huis. Daarnaast lijkt het ons ook vanzelfsprekend dat de recreatiezone die zich aan de andere kant van de luchthaven bevindt ook verder kan uitgebreid worden. Ook de nodige woongelegenheid kan er ontwikkeld worden." (ADA)